دردسر دوباره سیاست «روبرو نشدن» با اسرائیل برای شطرنج ایران

محمدامین طباطبایی، استاد بزرگ شطرنج

سیاست عدم رویارویی ورزشکاران ایران مقابل حریفان اسرائیلی باز هم برای ورزش ایران دردسر ساز شد.

قانون نانوشته عدم رویایی مقابل ورزشکاران اسرائیل این بار یکی دیگر از شطرنج‌بازهای ایرانی را قربانی سیاست جمهوری اسلامی در زمین ورزش کرد.

محمدامین طباطبایی، استاد بزرگ شطرنج که همراه تیم ملی شطرنج ایران در مسابقات بین‌المللی شطرنج اسپانیا حضور دارد، دوشنبه، ۲۱ آذر در دور اول این مسابقات باید مقابل شطرنج‌بازی از کشور اسرائیل قرار می‌گرفت اما از حضور مقابل حریفش انصراف داد.

لوی نتانل، شطرنج‌باز اسرائیلی در رنکینگ جهانی این رشته رتبه بسیار پایینی دارد و طباطبایی که یکی از شانس‌های قهرمانی در مسابقات اسپانیا به شمار می‌رود، به راحتی می‌توانست از این حریف عبور کند.

بیشتر در این باره: اتفاق تاریخی: شطرنج‌بازان تیم ملی ایران با حریف اسرائیلی بازی کردند


با این حال او مجبور شد به دلیل سیاست‌های اسرائیل ستیزانه جمهوری اسلامی ناچار شد از مسابقه دادن با حریفی از اسرائیل کناره‌گیری کند.

محمدامین طباطبایی یکبار دیگر در آذر ماه سال ۱۳۹۸ و در مسابقات جهانی مقابل حریفی از اسرائیل قرار گرفته بود اما برخلاف نظر مسئولان فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی مقابل حریفش بازی کرد و در آن مسابقه پیروز شد.

این موضوع البته دردسرهای بزرگی برای طباطبایی به همراه داشت.

فدراسیون شطرنج ایران در طی سال‌های گذشته با بحران مهاجرت و پناهندگی نوابغش مواجه بوده و فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) بارها به ایران درباره تغییر رویکرد و سیاست عدم حضور مقابل شطرنج بازی‌های اسرائیل اخطار داده است.

پیش از این و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در چند مرحله فیده، فدراسیون شطرنج ایران را تهدید به تعلیق کرده بود.

در حال حاضر فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی هم به دلیل سیاست عدم رویارویی مقابل ورزشکارانی از کشور اسرائیل با تعلیق مواجه شده و به همین دلیل حضور در المپیک پکن را از دست داده بود.