کی‌روش: فیفا به عملکرد «نایکی» در قبال تیم ملی فوتبال ایران رسیدگی کند

کارلوس کی‌روش به اقدام شرکت محصولات ورزشی «نایکی» برای خودداری از تحویل کفش‌های ورزشی به تیم ملی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، انتقاد کرده و از فیفا خواسته که به این مسئله رسیدگی کند.

گزارش‌ها حاکی است که شرکت نایکی قراردادش با سامان قدوس، ملی‌پوش تیم ملی فوتبال ایران، که ایرانی - سوئدی است را لغو کرده و گفته که به دلیل تحریم‌های آمریکا دیگر هیچ‌گونه خدماتی به طرف ایرانی نخواهد داد.

کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در جریان ورود تیم ملی فوتبال ایران به روسیه گفت: «بازیکنان به وسایل ورزشی خود عادت می‌کنند و درست نیست که در آخرین هفته پیش از مسابقاتی به این اهمیت، آنها را عوض کنیم».

سایت «فوتبال فارسی» در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است: «نایکی گفته که به دلیل تحریم‌های آمریکا، محصولات خود را به تیم ایران نمی‌دهد. این در حالی است که ۶۰ درصد تمامی بازیکنان جام جهانی از کفش ورزشی نایکی برای مسابقات استفاده می‌کنند».

تیم ملی فوتبال ایران در جریان مسابقات جام جهانی روسیه، روز ۲۵ خرداد در نخستین بازی خود در ورزشگاه سنت پترزبورگ، به مصاف مراکش می‌رود.

مشخص نیست شرکت نایکی این تصمیم خود را چه زمانی به تیم ملی ایران اطلاع داده است، ولی اگر منظور تحریم‌های مرتبط با خروج آمریکا از برجام باشد، بازگشت تحریم‌ها در ماه اوت – مرداد ماه – و پس از پایان جام جهانی فوتبال خواهد بود.

کارزار ورزشی مهمی چون جام جهانی فوتبال، برای شرکت‌های اصلی و رقیب مانند نایکی، آدیداس و پوما، مکان مهمی برای تبلیغ و بازاریابی است.

تیم ملی فوتبال ایران یکی از تیم‌های شاخص آسیا است و این پنجمین بار است که به جام جهانی فوتبال راه پیدا می‌کند.

شرکت نایکی در پاسخی به ای‌میل ارسالی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته است: «معنای تحریم‌ها این است که به عنوان یک شرکت آمریکایی، نمی‌توانیم در حال حاضر به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران کفش ورزشی بدهیم».

شورای ملی ایرانی– آمریکایی‌ها (نایاک) هم این اقدام نایکی را محکوم کرده و از دولت آمریکا خواسته که «قدم‌هایی سریع برای حل این قضیه شرم‌آور» بردارد.

جمال عبدی، معاون مدیر این شورا، در بیانیه‌ای گفته است: «حکومت‌هایی که پای سیاست را به مسابقات ورزشی بین‌المللی می‌کشانند، مثل ایران که هرگونه رقابت با اسرائیل را بایکوت می‌کند، به درستی مستحق تنبیه هستند. این وضعیت تفاوتی با این مورد ندارد».

او افزوده است: «این در مقابل گفته‌های ترامپ قرار می‌گیرد که گفته بود دارد با فشارهایش، حکومت ایران را هدف می‌گیرد و نه مردم ایران».

مهدی مهدوی‌کیا، ملی‌پوش سابق تیم ملی فوتبال ایران، هم در پیامی در صفحه توئیترش از تصمیم نایکی انتقاد کرده و آن را «غیرمنطقی» خوانده و نوشته است: «جام جهانی جایی است که ملت‌ها گردهم می‌آیند».

شرکت نایکی که مرکز آن در ایالت اورگان آمریکا است، مانند دیگر شرکت‌های آمریکایی و به دلیل تحریم‌ها، ‌نمایندگی در ایران ندارد. ولی محصولات این شرکت به طور گسترده در بازار ایران قابل دسترسی است.

نایکی پیشتر گفته بود که ۶۰ درصد بازیکنان فوتبال در جام جهانی – از جمله آلمان و اسپانیا – از محصولات ورزشی این شرکت استفاده می‌کنند.

به استناد گزارش‌هایی از رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، ایرنا/ ک.ت/ ک.ر