یک تلویزیون ژاپنی: ریزش تونل در کره شمالی پس از آزمایش اتمی ۲۰۰ کشته داد

رهبر کره شمالی بمب اتمی را به شمشیری برای حفاظت از مردم آن کشور در مقابل حمله آمریکا تعبیر کرده است.

دو ماه پس از آزمایش بمب هیدورژنی کره شمالی در یکی از تاسیسات اتمی زیرزمینی این کشور، گزارش‌هایی درباره مرگ دستکم ۲۰۰ تن در این آزمایش منتشر شده است.

شبکه تلویزیونی «آساهی» ژاپن نخستین رسانه‌ای است که به نقل از منبع خود گزارش داد که آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی بیش از ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

پیونگ یانگ دو ماه پیش بمب هیدورژنی خود را در منطقه «پون‌گیری» آزمایش کرد.

بر اساس این گزارش که خبرگزاری فرانسه بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است،‌ بلافاصله پس از فروریزی تونل حدود ۱۰۰ کارگر کشته شدند و ۱۰۰ تن دیگر هم هنگام عملیات امدادرسانی و فروریختن بخش‌های دیگری از تونل جان خود را از دست دادند.

به گفته مقامات ژاپنی، قدرت بمب هیدروژنی آزمایش شده ۱۲۰ کیلو تن بود که هشت برابر قوی‌تر از بمبی است که در سال ۱۹۴۵ هیروشیمای ژاپن را نابود کرد.

انفجار این بمب زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶.۳ درجه ریشتر تولید کرد و دقایقی بعد پس‌لرزه‌های چهار ریشتری آن ثبت شد.

تصاویر ماهواره‌ای که از طرف سایت «۳۸ شمال» منتشر شده است جابجایی سطح زمین و رانش زمین در برخی از مناطق اطراف تاسیسات هسته‌ای پون‌گیری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر کارشناسان درباره پیامدهای چنین انفجارهایی هشدار داده و گفته بودند این نوع آزمایش‌های زیرزمینی می‌تواند به فروریزی کوه‌ها و پخش مواد رادیو اکتیو در منطقه مرزی چین و کره شمالی منجر شود.

کانال تلگرامی «کره شمالی به زبان فارسی» این خبر را رد کرده است.

آزمایش زیر زمینی بمب هیدروژنی در تاسیسات اتمی پون‌گیری، ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در این تاسیسات طی ۱۰ سال گذشته است.

گزارش کشته شدن ۲۰۰ کارگر در تاسیسات هسته‌ای کره شمالی یک هفته پیش از سفر دونالد ترامپ، ‌رییس‌جمهوری آمریکا، به کره جنوبی منتشر می‌شود.

از زمان ریاست‌جمهوری آقای ترامپ، تنش و جدال لفظی بین واشینگتن و پیونگ یانگ شدت یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا در سال جاری میلادی تحریم‌ها علیه کره شمالی را تشدید کرده‌اند ولی رهبر کره شمالی، بمب اتمی را به شمشیری برای حفاظت از مردم آن کشور در مقابل حمله آمریکا تعبیر کرده است.

این درحالی است که آمریکا و دیگر کشورهای جهان بر حل دیپلماتیک بحران کره شمالی تاکید می‌کنند و می‌گویند استفاده از نیروی نظامی، آخرین گزینه در مهار کردن پیونگ‌یانگ و رهبر آن کشور است.