طرح احضار محمود احمدی نژاد به مجلس

ایران و ونزوئلا صندوق مشترک دو میلیارد دلاری ایجاد می کنند

عده ای از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار آن شده اند که محمود احمدی نژاد در باره مقطع زمانی سفر خود به آمريکای لاتين و در باره عملکرد دولت توضیح بدهد.


به گفته تعدادی از نمايندگان مجلس، اکنون فصل بودجه است و توضيح و دفاع رييس جمهوری از لايحه بودجه ضرورت دارد «اما آقای احمدی نژاد به جای تقديم بودجه به مجلس، راهی سفر به کشورهای آمريکای لاتين شده است».


اکبر اعلمی نماينده تبريز در مجلس شورای اسلامی از رييس مجلس خواسته است که به آقای احمدی نژاد تذکر دهد که «در شرايط کنونی»، تقديم بودجه به مجلس، مهم تر از سفر خارج است.


دغدغه نمايندگان و کسانی که ترديدهايی نسبت به عملکرد دولت آقای احمدی نژاد دارند، ناشی از پيامدهای سياست دولت او در عرصه داخلی و خارجی است
صادق زیباکلام

محمد خوش چهره يک نماينده ديگر مجلس شورای اسلامی نيز خواستار توضيح محمود احمدی نژاد در باره مقطع زمانی سفر وی به آمريکای لاتين شده است.


دکتر صادق زيبا کلام استاد دانشگاه در تهران، در باره احضار و استيضاح احتمالی رييس جمهوری به مجلس به رادیو فردا می گويد: «دغدغه نمايندگان و کسانی که ترديدهايی نسبت به عملکرد دولت آقای احمدی نژاد دارند، ناشی از پيامدهای سياست دولت او در عرصه داخلی و خارجی است.»


قرار است محمود احمدی نژاد با ارایه لایحه ای به مجلس، خواستار بخشش بدهی های قبلی نیکاراگوئه شود

به گفته آقای زيباکلام، عملکرد دولت آقای احمدی نژاد در عرصه بين المللی و همراه با ان، معضلات و مشکلات داخلی به ويژه در حوزه اقتصاد باعث شده که برخی از نمايندگان خيلی جدی به فکر توضيح خواستن از دولت بيفتند.


هدف محمود احمدی نژاد از سفر به آمریکای لاتین


موافقت نامه هايی که در سفر آمريکای لاتين آقای احمدی نژاد، ميان ايران و نيکاراگوئه امضا شده، از جمله شامل سرمايه گزاری برای تاسيس نيروگاه برق و صنايع اتومبيل سازی در نيکاراگوئه است.


آقای احمدی نژاد همچنين گفته است که با ارايه لايحه ای به مجلس شورای اسلامی، خواستار بخشش بدهی های پيشين نيکاراگوئه به ايران خواهد شد.


سياستی که ايران برای مخالفت با آمريکا برگزيده، اين روزها حتی در محافل محافظه کار جمهوری اسلامی، مورد انتقاد قرار دارد
جمشید اسدی

در جريان سفر اين بار آقای احمدی نژاد به ونزوئلا نيز، قرار شد دو کشور صندوقی با موجودی ۲ ميليارد دلار برای کمک به کشورهای مخالف آمريکا ايجاد کنند.


جمشيد اسدی استاد دانشگاه آمريکايی در پاريس به راديو فردا می گويد: «سياستی که ايران برای مخالفت با آمريکا برگزيده، اين روزها حتی در محافل محافظه کار جمهوری اسلامی، مورد انتقاد قرار دارد.»


آقای اسدی به مخالفت های مشابهی که به سياست های آمريکا ستيزانه هوگو چاوز در ونزوئلا می شود اشاره می کند و می گويد صنعت نفت ايران به اين سرمايه ها بيش از اين نياز دارد.


او می افزايد: «تنها يک احتمال وجود دارد که اين سرمايه گزاری ها بيشتر از آنکه سرمايه گزاری های اقتصادی و مفيد به حال توليد اقتصادی باشد، نوعی بخشش و اعانه باشد.»