نيروی دريايی بريتانيا بازرسی در آبهای عراق را از سرمی گيرد

نيروی دريایی بریتانیا پس ازکمتر يک ماه توقف، عمليات گشت و بازرسی در آب های عراق را ازسر می گيرد.

دس براون، وزير دفاع بريتانيا روز سه شنبه ۲۴ آوريل اعلام کرد که نيروی دريايی اين کشور پس ازکمتر يک ماه توقف، عمليات گشت و بازرسی در آب های عراق را ازسر می گيرد.


پانزده ملوان و تفنگدار نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا روز سوم فروردين سال ۱۳۸۶، بيست وسوم مارس، به هنگام بازرسی ازيک شناور در شمال خليج فارس توسط نيروهای دريايی سپاه پاسداران دستگير شدند. اين ملوانان پس از ۱۳ روز آزاد شدند.


در بيانيه وزير دفاع بريتانيا تصريح شده است که عمليات گشت و بازرسی نيروی دريايی بريتانيا به طور کامل در آبهای عراق انجام خواهد شد.


عمليات گشت و بازرسی مبارزه با قاچاق نیروی دریایی بریتانیا که در شمال خليج فارس انجام می شد به دلیل دستگیری ملوانان بریتانیایی، در تاريخ ۶ آوريل به حالت تعليق در آمد

اين گشت و بازرسی ها با هدف مبارزه با قاچاق در چارچوب قطعنامه شورای امنيت و با توافق عراق صورت می گيرد. عمليات گشت و بازرسی مبارزه با قاچاق نیروی دریایی بریتانیا که در شمال خليج فارس انجام می شد به دلیل دستگیری ملوانان بریتانیایی، در تاريخ ۶ آوريل به حالت تعليق در آمد


دريادار جاناتان بند پيشتر گفته بود تمامی فعاليت های بازرسی در مرز آبی عراق و ايران متوقف شده تا دستور تازه ای برای «احتياط بيشتر» به نيروهای بريتانيايی اعلام شود.


بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی در فاصله کوتاهی به بحرانی کم سابقه در روابط تهران و لندن بدل شد و سرانجام، تهران بدون اينکه به خواسته اصلی خود، يعنی «عذرخواهی علنی دولت بريتانيا» دست يابد، به شکلی ناگهانی، نظاميان بريتانيايی را آزاد کرد.


به رغم اينکه طی مدت بازداشت ملوان ها در تهران، برخی تندروهای گروه شبه نظامی بسيج، با برپايی تظاهرات خواهان اعدام آنها شده بودند، نظاميان بريتانيايی، بعد از اينکه در فرودگاه مهرآباد، هدايای رييس جمهوری و سپاه پاسداران را دريافت کردند، تهران را ترک کردند.


تعدادی از اين ملوانان در تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی اعتراف کردند که در آب های ايران دستگير شدند، اما پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا اعلام کردند که در ايران مجبور به چنين اعترافاتی شدند.


پس از بازگشت نظاميان بريتانيا به لندن، دو نفر از آنها داستان خود را با اجازه وزارت دفاع اين کشور به رسانه ها فروختند.


دولت بريتانيا اعلام کرده بود که به دليل استثنايی بودن شرايط، چنين اجاز ه ای را به اين ۱۵ نفر داده است.


انتشار خاطرات ملوانان بريتانيايی بازداشت شده بودند موجی از انتقاد احزاب مخالف دولت تونی بلر و گروه های سياسی اين کشور برانگيخت. آقای براون، وزير دفاع بريتانيا که هدف اصلی اين انتقادات قرار داشت مسئوليت اين تصميم گيری را به عهده گرفت.