لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

ایران فیلم دستگیری ملوانان بریتانیایی را منتشر می کند


تنها ملوان زن بریتانیایی، رییس جمهوری ایران را فردی « سطحی» توصیف کرده و می گوید: زمانی که احمدی نژاد به او می نگریسته است دستپاچه به نظر می رسید.
تنها ملوان زن بریتانیایی، رییس جمهوری ایران را فردی « سطحی» توصیف کرده و می گوید: زمانی که احمدی نژاد به او می نگریسته است دستپاچه به نظر می رسید.

يک نهاد تبليغاتی وابسته به نيروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد که فيلم مستند بازداشت ۱۵ نظامی بريتانيايی را به صورت سی دی و کتاب منتشر می کند.


بازداشت تفنگداران و ملوانان بريتانيايی در روز سوم فروردين ماه توسط سپاه پاسداران که در آب های خليج فارس صورت گرفت تنش را در روابط تهران و لندن به اوج خود رساند و واکنش های گسترده بين المللی را بدنبال داشت.


سرتيپ پاسدار عليرضا افشار، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته است که گزارش مستند مراحل دستگيری، بازجويی و اظهارات نظاميان بریتانیایی در طول بازداشت در حال تهيه است و به صورت سی دی و کتاب بزودی منتشر می شود.


اين اقدام ايران در واکنش به اظهارات ملوانان بريتانيايی در رسانه های اين کشور پس از آزادی توسط جمهوری اسلامی صورت می گيرد که اعلام کردند در دوران بازداشت خود تحت فشار روانی بوده و در سلول نگهداری می شدند.


آقای افشار، دادن اجازه به نظاميان بريتانيايی برای انتشار خاطرات خود از دوران بازداشت در ايران را « افتضاحی بزرگ برای ارتش انگلستان» دانست و گفت که « اجبار نظاميان انگليسی برای تکذيب سخنان قبلی خود از روی نوشته، پيروزی سوم ايران در ماجرای بازداشت متجاوزان انگليسی بود.»


سردار افشار نخستين مقام نظامی ايران بود که چند روز پس از اعلام بازداشت ملوانان بريتانيايی گفت که نظاميان ياد شده به تجاوز به آب های ايران اعتراف کرده اند.


به فاصله کمی از اين اظهارات، تلويزيون ماهواره ای عرب زبان العالم که وابسته به جمهوری اسلامی است تصاويری از زمان بازداشت ملوانان بريتانيايی و «اعترافات» آنها به نمايش گذاشت.


انتشار اين تصاوير خشم مقامات بريتانيايی را برانگيخت و تونی بلر، نخست وزير اين کشور آن را « شرم آور» توصيف کرد.


۱۴ روز پس از بازداشت ملوانان بريتانيايی، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در يک کنفرانس خبری ظاهر شد و پس از اعطای نشان لياقت به فرماندهی که نيروهای وی اين نظاميان را بازداشت کرده بودند، آزادی سربازان بريتانيايی را اعلام کرد.


در سال ۲۰۰۴ نيز که جمهوری اسلامی چهار سرباز بريتانيايی را در آب های خليج فارس بازداشت کرد فيلمی از مراحل دستگيری آنها تهيه و روانه بازار کرد. ملوانان بازداشت شده بريتانيايی در اين سال پس از سه روز آزاد شدند.


«احمدی نژاد سطحی است»


از سوی دیگر فی ترنی، تنها ملوان زن بازداشت بریتانیایی در گفت وگو با روزنامه پرتیراژ سان چاپ لندن، رییس جمهوری ایران را فردی «سطحی» توصیف کرد و گفت: «زمانی که احمدی نژاد به او می نگریسته است دستپاچه به نظر می رسید».


خانم ترنی براساس گزارشی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است، افزوده که آنها به فاصله کمی از شنیدن خبر آزادی خود توسط رییس جمهوری ایران به ملاقات وی رفتند و مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفتند.


به گفته وی، آقای احمدی نژاد از وی پرسیده که حال دختر شما چطور است؟ من پاسخ دادم که ۱۳ روز است وی را ندیده ام. شما که در جریان هستید؟


رییس جمهوری ایران در پاسخ گفته است: « اوه، بله. ولی شما اجازه نداشتید که با او تلفنی صحبت کنید؟» فی ترنی می گوید من پاسخ دادم « نه، مطمئنا اجازه نداشتم.»


به گفته این ملوان بریتانیایی، احمدی نژاد پس از چند لحظه گفت: «خب، زندگی و آینده موفقی داشته باشید.»


فی ترنی افزود: «برداشت من این بود که وی متاسف شده است از اینکه ما بازداشت شده ایم و سعی می کرد که به ما بگوید «احساس بدی نداشته باشید.»


به گفته وی، «برای من مشخص شد که احمدی نژاد مردی سطحی است.»


XS
SM
MD
LG