لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

گشت دریایی بریتانیا در خلیج فارس از سر گرفته می شود


بریتانیا می گوید که گشت های نیروهای دریایی آن برای جلوگیری از قاچاق کالا به عراق صورت می گیرد.
بریتانیا می گوید که گشت های نیروهای دریایی آن برای جلوگیری از قاچاق کالا به عراق صورت می گیرد.

تفنگداران دریایی و ملوانان بریتانیایی برای انجام گشت های محافظتی از کشتی های غیر نظامی، ماموریت خود در خلیج فارس را از سر می گیرند.


عملیات گشتی نیروی دریایی بریتانیا، پس از آن که بیست و سوم ماه مارس میلادی، پانزده ملوان و تفنگدار دریایی این کشور در خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باز داشت شدند، متوقف شد.


بر اساس ماموریت اعلام شده از سوی بریتانیا گشت های نیروهای دریایی این کشور برای جلوگیری از قاچاق کالاهای مختلف صورت می گیرد.


میدان های نفتی باید تحت مراقبت قرار بگیرند. ما باید مطمئن باشیم که هیچ کالای خطرناکی به جنوب عراق قاچاق نمی شود و من فکر می کنم ایرانیان نباید هیچ شکی داشته باشند، که ما نمی توانیم به خودمان اجازه بدهیم، این اتفاق رخ دهد.
لرد ترایسمن

به گزارش آسوشیتدپرس، لرد ترایسمن، از مقامات وزارت امور خارجه بریتانیا، بر انجام گشت های مراقبتی در خلیج فارس تاکید کرده و گفته است: این گشت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و او دلیلی نمی بیند که برای همیشه انجام آن ها متوقف شوند.


با این همه این، مقام وزارت امور خارجه بریتانیا هیچ تاریخی برای از سرگیری این گشت ها اعلام نکرد.


لرد ترایسمن می گوید: «میدان های نفتی باید تحت مراقبت قرار بگیرند. ما باید مطمئن باشیم که هیچ کالای خطرناکی به جنوب عراق قاچاق نمی شود و من فکر می کنم ایرانیان نباید هیچ شکی داشته باشند، که ما نمی توانیم به خودمان اجازه بدهیم، این اتفاق رخ دهد.»


عملیات نیروی دریایی بریتانیا در خلیج فارس و آب های جنوب عراق پس از دستگیری تفنگداران دریایی ملوانان این کشور متوقف شد و روابط ایران و بریتانیا به تیرگی گرایید.


نیروهای نظامی بریتانیا بازداشت شده توسط ایران برای مدت سیزده روز در بازداشت بودند و روز پانزدهم فروردین ماه، به شکل ناگهانی آزاد شدند.


خبر آزادی آن ها توسط محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در اولین کنفرانس خبری وی در سال جدید اعلام شد. محمود احمدی نژاد گفت: پانزده نفر نظامی بریتانیایی مورد «عفو» قرار گرفته اند.


ایران اعلام کرد که نظامیان بریتانیایی در آب های این کشور دستگیر شده اند. بریتانیا می گوید آن ها هنگام دستگیری در آب های عراق بودند.


XS
SM
MD
LG