لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

مصاحبه ۲۰۰ هزار دلاری «فی ترنی» با رسانه ها


خانم ترنی می گوید که در پنج روز نخست پس از دستگير شدن در آب های خليج فارس در زندان انفرادی بوده است.
خانم ترنی می گوید که در پنج روز نخست پس از دستگير شدن در آب های خليج فارس در زندان انفرادی بوده است.

فی ترنی، ملوان زن بریتانیایی بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی دیگر این کشور مورد توجه رسانه های گروهی قرار گرفته است برای اولین مصاحبه خود ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرد.


به نوشته روزنامه انگليسی گاردين، تلويزيون غير دولتی آی.تی.وی. و روزنامه سان به طور مشترک برای مصاحبه با فی ترنی، مبلغ ۱۰۰ هزار پوند، ۱۹۷۰۰۰ دلار، به او پرداخته اند که معادل چهار برابر حقوق سالانه اوست.


وی در گفت و گو با روزنامه پر تيراژ «سان» در لندن مي گويد، بازجويان ايرانی از او پرسيده اند که در باره جان فدا کردن برای کشورش چه احساسی دارد؟


فی ترنی مي گوید: در دوران بازداشتش در ايران، بازجويان او را تهديد کرده بودند اگر آنچه را که آنها می خواهند انجام ندهد به عنوان جاسوس سال ها در زندان خواهد ماند.


فی ترنی، ملوان ۲۵ ساله که يک دختر سه ساله دارد در مصاحبه روز دوشنبه، نهم آوريل، با روزنامه سان مي گويد: «هنگامی که ما را گرفتند، هراس داشتم که مورد تجاوز قرار بگيرم.»


وی مي افزايد: در پنج روز نخست پس از دستگيرشدن در آب های خليج فارس در زندان انفرادی بوده است.


ملوان نيروی دريايی بريتانيا همچنين مي گويد: «در بامداد يک روز در نزديکی سلول صدای اره شدن چوب و ضربات چکش بر ميخ را می شنيدم و پس از مدتی يک زن به درون سلول آمد و قد و بالای مرا اندازه گرفت. اين دو موضوع مرا متقاعد کرد که آنها سرگرم ساختن تابوت برای من هستند.»


ملوان نيروی دريايی بريتانيا همچنين مي گويد:«در بامداد يک روز در نزديکی سلول صدای اره شدن چوب و ضربات چکش بر ميخ را می شنيدم و پس از مدتی يک زن به درون سلول آمد و قد و بالای مرا اندازه گرفت. اين دو موضوع مرا متقاعد کرد که آنها سرگرم ساختن تابوت برای من هستند.»


در مدت ۱۳ روزی که ملوانان بريتانيايی در ايران در بازداشت بودند، سه نامه از فی ترنی توسط جمهوری اسلامی منتشر شد که در يکی از آنها نوشته بود، او قربانی سياست های دولت آمريکا و بريتانيا شده است. وی در مصاحبه با روزنامه سان مي گويد که «اين نامه ها را عمداَ به صورتی نوشته است که دوستان و افراد خانواده اش پی ببرند که تحت فشار تن به اين کار داده است.»


۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا پنج شنبه گذشته در بازگشت به انگليس ادعا کردند که در دوران بازداشت خود در ايران به آنها چشم بند زده بودند و در سلول انفرادی نگهداری می شدند.


شنبه گذشته وزارت دفاع بريتانيا برای نخستين بار اعلام کرد که اين عده از پرسنل نيروی دريايی مجازند ماجراهای خود در ايران را به رسانه ها بفروشند.


صدور اجازه فروش آنچه که بر ۱۵ ملوان بريتانيايی در ايران گذشته است، از سوی برخی از دولتمردان و نظاميان ارشد انگليسی مورد انتقاد قرار گرفته است.


«ويليام هيگ» نماينده مجلس عوام بريتانيا و سخنگوی امور خارجه حزب محافظه کار مي گويد که اين کار باعث از دست دادن شان و احترام نيروهای مسلح می شود.


سرهنگ «باب استوارت»، فرمانده پيشين نيروهای پاسدار صلح در بوسنی نيز مي گويد: «فروش ماجراهای نظاميان به روزنامه ها اقدامی بي سابقه است اما بازداشت اين ۱۵ نفر موضوعی نيست که در تاريخ نيروی دريايی بريتانيا با شکوه به نظر برسد.


XS
SM
MD
LG