تاکيد فرانسه و بريتانيا بر اقدام بين المللی برای مقابله با بحران مالی

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در پاریس دیدار کردند. عکس از AFP

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، و نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، خواستار اقدام بين المللی برای جلوگيری از سرايت بحران مالی به اروپای شرقی شدند.


گوردون براون در کنفرانس خبری پيش از آغاز مذاکرات با رييس جمهوری فرانسه، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، گفت: اقدام عاجل صندوق بین المللی پول برای کمک به کشورهای فقير که مورد تهديد بحران واقع شده اند، ضروری است.


آقای براون گفت:«الويت اصلی ما در اين زمان اين است که از سرايت (بحران مالی) به کشورهای ديگر جلوگيری شود، به ويژه در اروپای شرقی که مشکلات بروز کرده است، اقداماتی در اين زمينه بايد صورت گيرد».


در همين زمينه، نيکلا سارکوزی نيز گفت: در اتحاديه اروپا مسئله افزايش سرمايه صندوق اين اتحاديه را مطرح خواهد کرد تا در صورت نياز کشورهای عضو اين اتحاديه بتوان به کمک آنها شتافت.


آقای سارکوزی گفت: در نشست سران اتحاديه اروپا که ماه آينده در بلژيک برگزار خواهد شد، تلاش خواهم کرد تا سقف سرمايه اين صندوق از ۱۵ ميليارد دلار به ۲۵ ميليارد دلار افزايش يابد.


  • «الويت اصلی ما در اين زمان اين است که از سرايت (بحران مالی) به کشورهای ديگر جلوگيری شود، به ويژه در اروپای شرقی که مشکلات در حال ظهور است، اقداماتی در اين زمينه بايد صورت گيرد».
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفت:ما بايد ابزار و راه های لازم برای همکاری با صندوق بین المللی پول برای اختصاص منابع بيشتری به کشورهایی که با مشکل مواجه اند، پیدا کنیم.


رهبران فرانسه و بريتانيا همچنین تاکيد کردند که در مذاکرات خود درباره ذخیره ای نزد صندوق بين المللی پول گفت وگو خواهند کرد. اين در حالی است که صندوق بين المللی و مجارستان در حال دستيابی به توافقی بر سر طرح مالی در اين زمينه هستند.


صندوق بين المللی پول و مقامات مجارستان پس از مذاکرات با اتحاديه اروپا، به توافقی در خصوص مجموعه ای از سياست ها دست يافته اند که در کوتاه مدت به تقويت ثبات اقتصاد مجارستان منجر خواهد شد و در دراز مدت بهبود ظرفيت رشد اقتصادی اين کشور را در پی خواهد داشت.


پرداخت اين کمک ها به مجارستان مشروط به تطبيق مجارستان به اتخاذ سياست هایی در چارچوب مسائل مالی اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول شده است.


مجارستان در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوسته است و راه طولانی برای پیوستن به پول واحد اروپا، یورو، در پیش دارد.


دیدار نیکلا سارکوزی و گوردون براون در چارجوب دستیابی به راهبرد واحدی برای مقابله با بحران مالی پیش از نشست سران جهان در واشینگتن در پانزدهم نوامبر است.


رهبران اتحادیه اروپا در هفتم نوامبر در همین زمینه در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد.