«حسینیه دراويش گنابادی در اصفهان تخريب شد»

به گفته مصطفی آزمايش، حسينيه و محل اجتماع دراويش به کلی تخريب شده است

فعالان نزديک به دراويش گنابادی می گويند: سالن اجتماعات اين دروايش در تخت فولاد اصفهان روز چهارشنبه توسط نيروهای امنيتی تخريب شده است.

مصطفی آزمايش، نماينده دراويش گنابادی در خارج از کشور در گفت و گو با «راديو فردا» گفت: ساعت يک بامداد روز چهارشنبه، نزديک به «۱۷۰ تن از نيروهای امنيتی به اين محل مراجعه و افراد حاضر در محل را بازداشت کرده و «سپس با جمع آوری کتابخانه و وسايل موجود در اين حسينيه، آن را به وسيله بولدوزر تخريب کردند.»

مصطفی آزمايش اضافه می کند افراد بازداشت شده پس از تخريب حسينيه آزاد شده اند.

آقای آزمايش درباره دلايل حضور اين افراد در اين حسينيه می گويد: «از مدت ها قبل در اصفهان احساس می شد که نيروهای حکومت در صدد هستند تا محل تجمع دراويش گنابادی در کنار مقبره درويش ناصر علی در تخت فولاد اصفهان را تخريب کنند. به همين دليل هر شب تعدادی از دراويش برای محافظت از محل و در صورت لزوم اطلاع رسانی در آنجا می ماندند.»

به گفته مصطفی آزمايش، حسينيه و محل اجتماع دراويش به کلی تخريب شده است اما مقبره اسدالله ايزدگشسب (درويش ناصرعلی) تخریب نشده است.
مقبره درویش ناصر علی در تخت فولاد که شیشه های آن توسط مهاجمان شکسته شده است.


آقای آزمايش اضافه می کند: «مقبره درويش ناصر علی تحت حفاظت ميراث فرهنگی ايران است و به همين دليل آن را تخريب نکرده اند.»

مصطفی آزمايش همچنين می افزايد: درب حسينيه مرکزی دراويش در اصفهان چهارده سال پيش بسته شد و بعد از تعطيل کردن اين حسينيه، دراويش محل جديدی در کنار مقبره درويش ناصر علی درست کردند. اکنون با اين اقدام دراويش، محلی برای تجمع ندارند.

طی سال های اخير دولت ايران فشار بر دراويش را افزايش داده است. پيش از اين، حسينيه های دراويش در چندين نوبت مختلف در شهرهای گوناگون توسط نيروهای دولتی و کسانی که نيروهای بسيجی خوانده شده اند، به طور کامل تخریب شده اند.

در شامگاه ۲۴ بهمن ۸۴ نيروهای امنيتی همراه با صدها نفر که «لباس شخصی» خوانده شدند به حسينه شريعت متعلق به دراويش گنابادی در قم حمله کردند.

به دنبال اين درگيری که منجر به مجروح شدن ده ها تن از دراويش گنابادی شد، يگان های ويژه نيروی انتظامی بيش از ۱۲۰۰ تن از دراويش را بازداشت و روانه زندان کردند.

در کمتر از يک روز حسينه دراويش به وسيله لودرهای يک نهاد نظامی ويران شد و محل آن به پارکينگ خودرو تبديل شد. در سال ۱۳۸۶ نيز حسينيه دراويش گنابادی شهر بروجرد توسط نيروهای تندرو وابسته به بسيج تخريب شد.