«احتمال عمليات هوایی اسرائیل عليه ايران وجود دارد»

ژنرال عيدو نخوشتان، فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل.

فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل که روز سه شنبه کار خود را آغاز کرد، گفت: «جمهوری اسلامی ايران بزرگترين خطر و تهديد برای موجوديت اسرائيل است.»


ژنرال عيدو نخوشتان، فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل، افزود: «امور ايران و آمادگی برای مقابله با خطرات ناشی از برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران درصدر اولويت های» وی در دوران فرماندهی اش بر نيروی هوایی اسرائيل است.


ژنرال اليعزر شکدی نيز که در چهار سال اخير فرماندهی نيروی هوايی اسرائيل را برعهده داشته و امروز اين مقام را به جانشين خود سپرد، در سخنان خداحافظی خويش، گفت: «احتمال عمليات هوایی عليه جمهوری اسلامی ايران وجود دارد».


در اين مراسم که با شرکت وزير دفاع اهود باراک و ریيس ستاد کل ارتش اسرائيل ژنرال گابی اشکنازی برگزار شد، ژنرال نخوشتان گفت:«اسرائيل در يک منطقۀ استراتژيک و پرجنب و جوش و مملو از مخاطرات عظيم قرار دارد، و درصدر تهديدهائی که موجوديت اسرائيل را در سال های اخير به چالش طلبيده، جمهوری اسلامی ايران و برنامه های اتمی آن است».


ژنرال نخوشتان گفت: «سران جمهوری اسلامی ايران با لفاظی های خود و تحريکات زهرآگين و فتنه انگيزانه، يک سياست بسيار خطرناک را دنبال می کنند».


فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل افزود: «ترکيب يک سياست خارجی بشدت ماجراجويانه و مداخله گرانه در امور سرزمين های ديگر همراه با حمايت های رژيم ايران از تروريسم، به ويژه سازمان حزب الله لبنان و تشکل های حماس و جهاد اسلامی، و نيز پشتيبانی ايران از جهاد جهانی اسلامی، يک خطر و چالش بزرگ را در برابر اسرائيل و ديگر کشورهای جهان قرار می دهد».


فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل در مراسم معارفه خود، به رخدادهای يک هفته اخير در لبنان و اثرات احتمالی آن بر اسرائيل اشاره کرد، و گفت: «بی ثباتی شديدی که در اين کشور همسايه شمالی اسرائيل بوجود آمده، بايد مورد مراقبت دائمی ارتش اسرائيل باشد و اسرائيل نمی تواند از کنار اين رخدادها – که نتيجۀ آن، تقويت بنيادگرايان وابسته به جمهوری اسلامی ايران در لبنان است- به آسانی بگذرد».


ژنرال اليعزر شکدی، که از فرماندهی نيروی هوايی کنار رفت، در مراسم امروز در ستاد کل ارتش در تل آويو گفت: «در چهار سالی که او در اين مقام بود، خطرات ناشی از ايران، بزرگترين تهديد برای اسرائيل بود و اکنون نيز که اين پست را ترک می کند، اين چالش قوی تر از هر هنگام ديگر است».


  • «اسرائيل در يک منطقۀ استراتژيک و پر تلاطم و مملو از مخاطرات عظيم قرار دارد، و درصدر تهديدهائی که موجوديت اسرائيل را در سال های اخير به چالش طلبيده، جمهوری اسلامی ايران و برنامه های اتمی آن است».
فرمانده جديد نيروی هوايی اسرائيل

ژنرال شکدی گفت، نيروی هوايی را در شرائطی به ژنرال نخوشتان تحويل می دهد که بيشترين آمادگی را برای مقابله با چالش های عظيم و سرنوشت ساز، در اين نيرو بوجود آورده است.


ژنرال شکدی دو هفته قبل نيز گفته بود: «تهديد ايران بسيار جدی است» و افزوده بود: «کسانی نيز فکر می کردند که آدولف هيتلر بيهوده تهديد می کند و تهديد خود را عملی نخواهد کرد».


ژنرال شکدی گفته بود: «ما بايد تنها به خود اتکا کنيم زيرا در حکومت نازيها نيز ديديم که ديگرانی که از مقابله با هيتلر سخن می گفتند، برای نجات جان يهوديان تلاش نکردند».


ژنرال شکدی در مصاحبه هايی بار سانه های اسرائيل، در آخرين شبانه روزعهده داربودن مقام فرماندهی نيروی هوايی اسرائيل، در پاسخ به اين پرسش ها که آيا احتمال عمليات نظامی از سوی نيروی هوايی اسرائيل يا کشور ديگری در جهان عليه تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی را، احتمالی جدی می داند يا نه، گفت: «هيچ چيز غيرممکن وجود ندارد. هرآنچه را که بسياری، امری غيرممکن می دانند می توان به يک رخداد امکان پذير تبديل کرد».


ژنرال شکدی گفت: «نيروی هوايی اسرائيل، عالی ترين و پرقدرت ترين پاسخ را برای هر مقوله ای دارند- حتی اگر سخن از مقابله با تهديداتی در فواصل دور دست باشد».


ژنرال شکدی گفت: «هر ماموريتی که کادر سياسی اسرائيل از نيروی هوايی اسرائيل بخواهد، قابل اجراست».


ژنرال شکدی، يکی از خلبانانی بود که همراه با خلبانان ايلان رامون در سال ۱۹۸۱ ، به دستور مناخم بگين (نخست وزير وقت اسرائيل) کوره اتمی «عصيراک» عراق را بمباران و منهدم کرد.


خلبان ايلان رامون بعدها به نخستين فضانورد اسرائيلی مبدل شد و در حادثه ارسال فضاپيمای «کلمبيا» به فضا کشته شد.


ژنرال گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، در مراسم اعطای فرماندهی نيروی هوائی به ژنرال نخوشتان گفت: «نيروی هوائی و فرمانده جديد آن، بايد در بيشترين سطح از آمادگی برای مقابله با مباداها باشند».


ژنرال اشکنازی هفته گذشته در آئين های سالروز هولوکاست در اسرائيل ولهستان به هنگام بازديد ازکوره های آوشويتس درسرزمين لهسنان نيز گفته بود: «اين نگرانی می رود که هولوکاست تکرار شود و ملت يهود و کشور اسرائيل با خطر نابودی روبرو شوند».


شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، نيز که از سه شنبه ميزبان رؤسای جمهوری و نخست وزيران دهها کشور جهان است، اعلام کرد: «درباره خطرات ناشی از ايران با رهبران اين کشورها- به ويژه جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، هنگام اقامت آنها در اسرائيل، گفت وگو می کند».


شيمعون پرز چند روز پيش گفت: «احمدی نژاد، هيتلر زمان ماست و بعد ازهيتلر تا کنون فردی مانند احمدی نژاد درراس قدرت درکشوری نبوده که اين چنين عليه موجوديت اسرائيل و يهوديان سخن بگويد».