«خانواده های دانشجويان بازداشت شده سکوت نخواهند کرد»

  • فرین عاصمی

مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان حدود ۱۲۰ روز است به اتهام چاپ و توزيع نشرياتی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن به مقدسات توهين شده است، دستگير و در بازداشت بسر می برند

يکی از اعضای خانواده سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير می گويد که سعيد مرتضوی، دادستان تهران، با دعوت خانواده اين سه دانشجوی بازداشتی آنها را «تهديد» کرد که نبايد « مصاحبه» کنند.


به گفته وی قاضی مرتضوی، در ديدار روز يکشنبه ۲۸ مرداد با خانواده های اين دانشجويان گفته است که سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبيرتا زمانی که «ندامت نامه ننويسند، آزاد نخواهند شد».


اين درحالی است که آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه در پاسخ به نامه های مکرر خانواده های اين دانشجويان، دستور رسيدگی به پرونده آنها را داده و خواستار آزادی احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان شده است.


برادر مجيد توکلی، یکی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر، در گفت و گو با راديو فردا می گويد «سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، صبح روز يکشنبه ۲۸ مردادماه در تماس تلفنی با خانواده های احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، آن ها را به دفتر خود دعوت کرد و با لحنی تحکم آميز گفت که اين سه دانشجو تا کنون شکنجه نشده اند و از اين پس شکنجه خواهند شد».


وی در ادامه می افزايد:« آقای مرتضوی لحن محترمانه ای نداشت و بيشتر از اين مساله ناراحت بود که ما واقعيت ها را بيان کرده ايم. ناراحت بود و می گفت نبايد می گفتيم که چه بلاهايی بر سر اين سه دانشجو آمده است. من برادر خودم را می گويم قاضی مرتضوی ناراحت بود که ما موضوع شکنجه شدن برادرم را اعلام کرده ايم. او گفت که دانشجويان اصلا تا کنون شکنجه نشده اند و از اين پس شکنجه خواهند شد.»


برادر مجيد توکلی در ادامه به ملاقات پدرش با مجيد توکلی پس از شکنجه شدن وی اشاره می کند و می گويد پدرش با چشم خود آثار شکنجه را بر بدن مجيد ديده است.


خانواده ها تا آزادی فرزندانشان تلاش خواهند کرد و سکوت نخواهند کرد. الان مادر من ۱۲۰ روز است فرزندش را نديده است. چشم گريان مادر من را چه کسی می خواهد جوابگو باشد؟ فقط هم گريه می کند و از زمانی که فهميده ملاقات برادرم قطع شده است، حالش بدتر شده است.چه کسی می خواهد جوابگوی يک مادر باشد در مملکت اسلامی ما که مرتب هم دم از اسلام و مهر ورزی می زنيم؟ اين چه نوع مهر ورزی است؟
برادر یکی از دانشجویان بازداشت شده

او می گويد:« پدرم و بقيه خانواده های دانشجويان بازداشت شده در آن جلسه به قاضی مرتضوی گفتند که فرزندانشان شکنجه شده اند. من بارها گفته ام که برادرم شکنجه شده است. سرش شکسته بود، زير چشم هايش کبود بود، دست ها و بدنش کبود بود. من نمی دانم پس دليل اين کبودی ها و شکستن ها چه بوده؟ اگر شکنجه نشده بود که به اين وضع دچار نمی شد.برادرم می گويد شکنجه شده است و به زور می خواهند از او اعتراف بگيرند.»


به گفته وی قاضی سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به خانواده های سه دانشجوی زندانی دانشگاه امير کبير هشدار داده است که جايی صحبت نکنند، مصاحبه نکنند، اخبار بند ۲۰۹ زندان اوين را به بيرون انتشار ندهند و با کسی از مقامات جمهوری اسلامی ملاقات نکنند. سعيد مرتضوی همچنين به خانواده های اين سه دانشجو گفته است تا رويه خود را عوض نکنند، فرزندانشان در انفرادی باقی خواهند ماند و از ملاقات و تماس تلفنی خبری نخواهد بود.


با اين حال برادر مجيد توکلی می گويد خانواده های دانشجويان بازداشت شده عقب نشينی نخواهند کرد و وضعيت فرزندانشان را پيگيری می کنند:« خانواده ها تا آزادی فرزندانشان تلاش خواهند کرد و سکوت نخواهند کرد. من از آقای مرتضوی می پرسم اگربرادر يا فرزند خودش بازداشت شده بود، پيگيری نمی کرد؟خاضر بود واقعيت ها را نگويد و سکوت کند و نزد مقام مسوولی نرود؟ الان مادر من ۱۲۰ روز است فرزندش را نديده است. چشم گريان مادر من را چه کسی می خواهد جوابگو باشد؟ فقط هم گريه می کند و از زمانی که فهميده ملاقات برادرم قطع شده است، حالش بدتر شده است.چه کسی می خواهد جوابگوی يک مادر باشد در مملکت اسلامی ما که مرتب هم دم از اسلام و مهر ورزی می زنيم؟ اين چه نوع مهر ورزی است؟ »


اين عضو خانواده مجيد توکلی در ادامه می گويد حتی اگر می خواهند برادرم را شکنجه کنند، دست کم به او اجازه بدهند با خانواده اش تماس تلفنی برقرار کند تا خانواده از وضعيت او با خبر شوند.


ا و می افزايد:« حالا می خواهند او را شکنجه کنند، چرا تماس تلفنی او را قطع می کنند؟ ما دردهايمان را به چه کسی بگوييم؟ نمی شود که ما سکوت کنيم تا هر بلايی بخواهند سر ما بياورند. خبر هم رسيده برادرم در انفرادی است. دانشجويان چه کردند که اين بلاها بايد سرشان بيايد؟ فقط به دليل اينکه انتقاد کرده اند با آنها چنين برخوردی می کنند؟»


برادر مجيد توکلی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير در پايان می گويد برادرش با وجود خونريزی معده در سلول انفرادی است و دو هفته است که خانواده او از مجيد توکلی خبر ندارند.


او می گوید:« هيچ خبری از دو هفته پيش به اين سو از برادرم نداريم. او خونريزی معده دارد و ما به شدت از اين مساله نگران هستيم. کسی که ۲۵ روز اعتصاب غذا کرده است و اينطور بيمار است، در سلول انفرادی چه بر سر او می آيد.»


مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان حدود ۱۲۰ روز است به اتهام چاپ و توزيع نشرياتی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن به مقدسات توهين شده است، دستگير و در بازداشت بسر می برند.


دانشجويان می گويند هيچ ارتباطی با نشريات مذکور نداشته اند و لوگوی اين نشريات جعل شده است. احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی تا کنون حق ملاقات با وکيل خود، محمد علی دادخواه را نداشته اند.