تحریم‌های تازه آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با فروش نفت ونزوئلا

نفتکش ایرانی فورچون در لنگرگاه پالایشگاه ال‌پالیتو در ونزوئلا (عکس از آرشیو)

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ خرداد در بیانیه‌ای از تحریم سه فرد، هشت نهاد و دو نفتکش در ارتباط با فروش نفت ونزوئلا خبر داده است.

به گزارش رویترز، شرکت مکزیکی لیبر آبوردو و یک شرکت‌ مرتبط با آن به اتهام کمک به حکومت ونزوئلا در دور زدن تحریم‌های آمریکا، در فهرست تحریمی ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین خواکین لیل خمینز، شهروند مکزیک را به اتهام همکاری با الکس ساب، یک بازرگان کلمبیایی بازداشت شده، و همچنین شرکت لیبر آبوردو و گروه تجاری شالگر در فروش نفت ونزوئلا مورد تحریم قرار داده است.

الکس ساب که متهم است نقش کلیدی در پول‌شویی و معاملات دولت مادورو در ونزوئلا دارد در مجمع‌الجزایر دماغه سبز، و بنا بر گزارش‌ها «در راه ایران»، بازداشت شده‌است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا الکس ساب را متهم کرده با هدایت «شبکه فساد» تحت عنوان یک برنامه غذایی کمکی، پول به دولت نیکلاس مادورو رسانده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این برنامه فرزندخواندگان مادورو و ۱۳ شرکت در کشورهای مختلف جهان را در بر گرفته‌است.

آمریکا می‌گوید این فرد، افراد دیگر در ونزوئلا و شبکه‌ تحت هدایت آن‌ها «با استفاده از غذا، به‌مانند وسیله کنترل اجتماعی، مشغول کمک به حامیان سیاسی (دولت ونزوئلا) و کیفر دادن مخالفان بودند، در حالی‌که صدها میلیون دلار را از طریق طرح‌های جعلی به جیب زده‌اند».

بحران‌ اقتصادی در ونزوئلا باعث تورم سرسام آور و کمبود غذا و دارو شده است.

ونزوئلا همچنین طی هفت ماه گذشته درگیر جنگ قدرت بین خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا و نیکلاس مادورو بوده است.

خوان گوایدو ریاست جمهوری نیکلاس مادورو را نامشروع و نتیجه تقلب و سرکوب مخالفان می‌داند، خود را رئیس جمهور موقت نامیده است. ایالات متحده و بیش از پنجاه کشور دیگر خوان گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند.