وزارت اطلاعات ۴۲ نفر را به عنوان «شبکه پشتیبانی حادثه شاهچراغ دستگیر کرده است»

شاهچراغ شیراز پس از حادثه تیراندازی

نزدیک به چهار ماه پس از حادثه تیراندازی در حرم شاهچراغ در شیراز، یک مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری ۴۲ نفر به عنوان «اعضای شبکه پشتیبانی» در این حادثه خبر داد.

یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات که خبرگزاری تسنیم از او به اسم «خیراندیش» یاد کرده در این باره گفت: «پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ... بلافاصله ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند.»

در حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در روز چهارم آبان امسال، مصادف با چهلمین روز مرگ مهسا امینی و اوج اعتراضات مردمی در کشور، ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی و مجروح شدند.

گروه داعش مسئولیت حمله به شاهچراغ را پذیرفت و عامل اصلی حمله در حرم از پای درآمد، و حکومت در این ماه‌ها از این حادثه با عنوان «حمله تروریستی» یاد کرده است.

۱۲ روز بعد از رویداد شاهچراغ، وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله دستگیر کرده که عمدتا شهروندان جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند. وزارت اطلاعات افزوده بود که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده حمله در ایران، شهروند جمهوری آذربایجان بود.

حال اداره کل اطلاعات استان فارس به نقل از مقام وزارت اطلاعات از بازداشت ۴۲ نفر «پشتیبان» حرف زده است که مشخص نیست شامل آن ۲۶ نفر ابتدایی نیز می‌شود یا خیر. این مقام به هویت این افراد بازداشتی هم اشاره نکرده است.

در نیمه آذرماه گذشته، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای پنج نفر در پرونده حادثه شاهچراغ شیراز خبر داد، و مدتی بعد خبری مبنی بر بازداشت پنج ورزشکار اهل استان فارس با اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری» منتشر شد.

اما در اوایل بهمن‌ماه همین نهاد قضایی، برخلاف ادعای قبلیِ «تلاش برای بمب‌گذاری»، اتهام هر پنج ورزشکار بازداشتی شیراز را فقط «اجتماع و تبانی» اعلام کرد و گفت چهار نفر از آنان هم موقتاً آزاد شده‌اند.

بیشتر در این باره: اتهام ورزشکاران شیرازی از «تلاش برای بمب‌گذاری» به «اجتماع و تبانی» تغییر کرد