اتهام سُعدا خدیرزاده در اولین جلسه دادگاه «معاونت در قتل یک عضو سپاە» اعلام شد

سُعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد، با حضور «شاکیان» او روز چهارشنبه، دوم شهریور، برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری «کوردپا»، این جلسه روز چهارشنبه بە صورت آنلاین در شعبه سوم دادگاه کیفری یک شهر مهاباد به ریاست غلام کریم‌خانی و با حضور این زندانی سیاسی، وکیل او و شاکیان پروندە برگزار شده است.

کوردپا به نقل از یک منبع آگاه نوشت که اتهامات خانم خدیرزادە «معاونت در قتل یکی از اعضای سپاە و عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» اعلام شده است، اتهاماتی که این زندانی کُرد آن‌ها را رد کردە است.

به گفته این منبع آگاه، یکی از شاکیان پروندە خانم خدیرزاده «مراد پیروتی‌نیا»، فرزند «خضر پیروتی‌نیا» بوده است.

کوردپا، خضر پیروتی‌نیا را از «اعضای سپاه پاسداران» معرفی کرده که ۱۳ مهر پارسال توسط افراد ناشناس کشته شد. سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز پیشتر آقای پیروتی‌نیا معروف به «خدر منگور» را «پرسنل شناخته‌شده وزارت اطلاعات در پیرانشهر» معرفی کرده بود.

به گزارش کوردپا، فرزند آقای پیروتی‌نیا در جلسه دادگاه تهدید کرده است که در صورت آزادی خانم خدیرزادە، «آنها» او را بە قتل می‌رسانند.

درباره سایر شاکیان پرونده خانم خدیرزاده اطلاعاتی منتشر نشده است، اما بر اساس این گزارش وکیل خانم خدیرزادە که هویت او تاکنون اعلام نشده، بعد از تهدید توسط شاکیان پروندە، بە خانوادە این زندانی سیاسی اطلاع دادە که از ادامە وکالت او صرف نظر کردە است.

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی سیاسی چند روز پس از آن رخ داده است که مرکز رسانه قوه قضاییه روز ۲۹ مرداد اعلام کرده بود که «با تبدیل قرار بازداشت این زندانی، مقدمات آزادی او فراهم شده است.»

خانم خدیرزاده ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در حالی که باردار بود، «بدون ارائه برگه قضایی» توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد.

بنا بر گزارش‌ها، این زندانی سیاسی ۲۷ مرداد تلاش کرده بود که با حلق‌آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان دهد، اما با اقدام به‌موقع دیگر زندانیان از مرگ نجات یافته بود.