حملات هوایی به نیروهای نیابتی ایران در عراق «پنج کشته» به جا گذاشت

در حملاتی که گمان می‌رود جنگنده‌های آمریکایی انجام داده باشند، پنج شبه‌‎نظامی عضو گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در شمال شهر کرکوک عراق کشته شدند.

سه مقام عراقی روز یکشنبه ۱۲ آذر به خبرگزاری رویترز گفتند این افراد در حالی که برای حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق آماده می‌شدند، هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

ارتش آمریکا هنوز درباره حمله یاد شده اطلاع‌رسانی نکرده است.

یک مقام آمریکایی صبح روز یکشنبه گفت که پایگاه نیروهای بین‌المللی مستقر در شمال شرق سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت، اما خسارات و تلفاتی به جا نگذاشت.

نیروهای نیابتی ایران در عراق از زمان آغاز جنگ گروه افراطی حماس و اسرائیل در ۱۵ مهرماه بیش از ۷۰ حمله به نیروهای آمریکایی داشته‌اند.

این حملات طی یک هفته آتش‌بس جنگ غزه متوقف شده بود، اما با پایان آتش‌بس در روز جمعه، دوباره از سر گرفته شده است.

بیشتر در این باره: آمریکا نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را در عراق هدف قرار داد

یک مقام رسمی به رویترز گفت ماه گذشته میلادی، آمریکا حملاتی به مواضع نیروهای نیابتی ایران در عراق انجام داد و دست‌کم ۱۰ شبه‌نظامی عضو گروه‌های کتائب حزب‌الله و حشد الشعبی کشته شدند.

دولت عراق این حملات را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت ملی عراق خواند.

آمریکا طی هفته‌های گذشته حملاتی به شبه‌نظامیان تحت رهبری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سوریه نیز داشته است.

اسرائیل نیز چندین بار فرودگاه‌های حلب و دمشق را مورد هدف قرار داده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز گذشته از کشته شدن دو عضو خود در حملات اسرائیل به سوریه خبر داد.

ایران مدعی است که حملات نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان مورد حمایتش به اسرائیل و نیروهای آمریکایی با سازماندهی و دستور جمهوری اسلامی انجام نمی‌شود و آنها به عنوان «نیروهای مقاومت» خود تصمیم می‌گیرند.

آمریکا حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه و ۲۵۰۰ نظامی در عراق برای مقابله با داعش مستقر کرده است.

حزب‌الله لبنان، دیگر گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز حملات متمادی، اما کنترل شده‌ای طی هفته‌های گذشته به اسرائیل داشته است.

شورشیان حوثی یمن نیز چندین حمله ناموفق پهپادی و موشکی به اسرائیل داشته‌اند و روز یکشنبه از حمله به دو کشتی «اسرائیلی» خبر دادند که با تکذیب اسرائیل مواجه شد.

آمریکا حملات به یک ناو جنگی این کشور و دو کشتی تجاری در دریای سرخ را تایید کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م