۱۶ رزیدنت پزشکی در یک سال اخیر «خودکشی کردند»

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران از خودکشی منجر به مرگ ۱۶ دستیار پزشکی (رزیدنت) طی یک سال گذشته خبر داد.

وحید شریعت روز یک‌شنبه ۲۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوزی اسلامی، ایرنا، با استناد به آمار سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که «در یک سال گذشته ۱۶ دستیار تخصصی خودکشی کرده‌اند.»

به گفته آقای شریعت در این باره «وزارت بهداشت آمار دقیق‌تر و بیشتری دارد که آن را محرمانه می‌دانند و اعلام نمی‌کنند.»

او از این رویه انتقاد کرد و افزود: «هر زمان مشکلی پیش می‌آید، قبل از هر کاری آمارها را محرمانه می‌کنند یا سریع تکذیب می‌کنند.»

همچنین محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایرنا آمار خودکشی در بین رزیدنت‌ها را «نگران‌کننده» و «معضل مهم برای جامعه پزشکی» دانست و از تشکیل کمیته‌ای در سازمان نظام پزشکی برای بررسی این موضوع خبر داد.

بیشتر در این باره: بررسی خودکشی‌های اخیر دانشجویان پزشکی در کمیته سازمان نظام پزشکی

خودکشی دانشجویان به‌ویژه در رشته پزشکی در ایران سابقه دارد، و به‌ویژه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده است.

بر اساس نتایج تحقیق انجمن روانپزشکی که اخیرا اعلام شده طی سال‌های گذشته آمار خودکشی در جامعه پزشکی ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این تحقیق در جمعیت دستیاری کشور، که معادل ۱۴ هزار نفر است، سالانه به‌طور متوسط ۱۳ خودکشی منجر به مرگ رخ می‌دهد.

یافته‌های این تحقیق هم‌چنین نشان داده که آمار خودکشی در میان پزشکان مرد ۴۰ درصد و در پزشکان زن ۱۳۰ درصد، نسبت به جمعیت عمومی، افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشتر «فشار کاری» و «سطح درآمد» را از جمله مهم‌ترین مشکلات دانشجویان پزشکی عنوان کرده بود.

افزایش آمار خودکشی دستیاران پزشکی در حالی است که موج گسترده مهاجرت کادر درمان به یکی از بحران‌های رو به فزون کشور تبدیل شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران مرداد امسال «خالی شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خوانده و در مورد آینده حوزه سلامت ایران هشدار داده بود.

اگر به خودکشی فکر می کنید، با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ یا مراکز مشاوره تماس بگیرید.