برنامهٔ نیروی انتظامی برای اجرای «طرح حجاب و عفاف» قبل از تأیید شورای نگهبان

غلامحسین محسنی اژه‌ای پیشتر تأکید کرده بود که نباید منتظر تصویب لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» ماند

فرمانده انتظامی تهران با وجود آنکه «لایحه حجاب و عفاف» هنوز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است، می‌گوید این طرح از روز ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری اجرا می‌شود.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران، روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، اعلام کرد که پلیس از ابتدای هفتهٔ آینده «با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی می‌کند».

فرمانده انتظامی بوشهر نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طرح حجاب و عفاف از روز شنبه «در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد».

بیشتر در این باره: محسنی اژه‌ای: در مورد «حجاب» وضع خوبی نداریم

این خبرها اندکی پس از دستور علی خامنه‌ای در سخنرانی نماز عید فطر مبنی بر لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی» در جامعه، منتشر می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ فروردین نیز در یک سخنرانی، حجاب اجباری را «حکم مسلم شرعی» خواند که نباید از آن صرف‌نظر شود و در ادامه افزود که «حجاب» یک حکم مسلم قانونی است و «رعایت حکم قانون بر همه واجب است».

این در حالی است که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان در بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.

در همین زمینه مهدی باقری، عضو کمیسیون بررسی این لایحه خبر داده که این قانون هفتهٔ آینده «با اصلاحات انجام‌شده» دوباره به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

بیشتر در این باره: پیام زندانیان سیاسی زن درباره اهمیت «مرئی کردن آپارتاید جنسیتی» در مبارزه علیه تبعیض

آقای باقری روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «شورای نگهبان نسبت به موضوعات متعدد واقع در لایحه عفاف و حجاب ایراد و ابهام وارد کرده است.»‌

این عضو مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مجری این قانون «نیروی انتظامی، وزارت آموزش و پرورش یا نهادهای دیگر هستند»، عنوان کرد که یکی از ایرادات شورای نگهبان به «فرآیندهای اجرایی» این قانون مربوط می‌شود و این «اشکالات و ابهامات درست است».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، ۱۹ فروردین‌ماه، با اشاره به سخنرانی اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد تحمیل حجاب اجباری، تأکید کرد که نباید منتظر تصویب لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» ماند و مدعی شد که با همین ظرفیت‌های موجود قانونی هم می‌توان وضعیت موجود را بهبود بخشید.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی بار دیگر از الزام «رعایت» حجاب اجباری سخن می‌گویند که براساس گزارش‌های متعدد شهروندی که برخی منابع رادیوفردا هم آن را تأیید می‌کنند، بسیاری از زنان ایرانی در تهران و سایر شهرهای کشور این اجبار را از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اند.

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ که با جان‌ باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، مخالفت علنی با حجاب اجباری در ایران، ابعاد گسترده و بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

طی این مدت علاوه بر شهروندان عادی، بسیاری از چهره‌های سرشناس، بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی حاضر شدند یا در شبکه‌های اجتماعی با دفاع از آزادی پوشش، تصاویر بدون حجاب خود را منتشر کردند.

بیشتر در این باره: یک فرمانده ارشد سپاه از برنامه حضور «حجاب‌بان‌ها» در همه ایستگاه‌های مترو خبر داد