امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده محمد‌مهدی کرمی، آزاد شد

امیرحسین کوهکن در حالی آزاد شد که موکلش، ماشاالله کرمی، با گذشت حدود چهارماه همچنان در بازداشت است

امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده محمدمهدی کرمی، جوان اعدام‌شده در جریان اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، از زندانی در کرج «با قرار تأمین کیفری» آزاد شد.

وب‌سایت هرانا و برخی فعالان حقوق بشر روز جمعه ۲۴ آذرماه با انتشار این خبر اعلام کردند که این وکیل دادگستری به صورت موقت از زندان کچوئی کرج آزاد شده است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که آقای کوهکن روز هشتم شهریورماه امسال پس از احضار به اداره اطلاعات کرج بازداشت شد.

هرانا اعلام کرده که اتهامات این وکیل دادگستری «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است.

بازداشت امیرحسین کوهکن در حالی انجام شد که ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی، یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، یک هفته پیش از آن بازداشت شده بود.

بیشتر در این باره: افزایش درخواست کاربران شبکه‌های اجتماعی برای آزادی ماشاالله کرمی

آقای کرمی با وجود گذشت ۱۱۵ روز همچنان در بازداشت به سر می‌برد. اتهامات او همانند اتهامات آقای کوهکن، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» است.

فشارها بر خانواده‌های دادخواه طی ماه‌های مرداد و شهریور به شدت افزایش یافت و در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به اوج رسید.

در همین زمینه ده‌ها تن از خانواده‌های معترضان کشته‌شده، بازداشت یا احضار شدند و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آنها را از برگزاری مراسم سالگرد «منع» کردند.

شماری از خانواده‌های دادخواه مانند مریم اکبری‌منفرد، از خانواده‌های دادخواه اعدام‌شدگان دهه شصت، و ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، پدر و مادر پویا بختیاری، هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند.

همچنین مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، نوجوان کشته‌شده در اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، روز ۲۳ آذر از احضار خود برای اجرای حکم زندان خبر داد.