ترامپ: به یک توافق صد ساله با ایران نیاز داریم

دونالد ترامپ گفته که ایران در اثر «تحریم‌ها به شدت آسیب» دیده است. (عکس از آرشیو)

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه تاکید کرد، ایالات متحده به دنبال دستیابی به یک توافق دراز مدت با ایران است.

دونالد ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت که اقدام دولت او در بازگردان تحریم‌ها علیه ایران باعث شده است تا منابع مالی جمهوری اسلامی در حمایت از گروه‌های نیابتی در نقاط مختلف کاهش یابد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است: زمانی که دولت من روی کار آمد و من مایک (پنس) وارد کاخ سفید شدیم، ایران مایه دردسر برای جهان بود. آنها در ۱۴ نقطه مختلف جهان منازعه و درگیری ایجاد کرده بودند. در یمن و سوریه و عراق و دیگر نقاط در حال جنگ و مساله سازی بودند.

دونالد ترامپ تاکید کرده است که ایران در اثر «تحریم‌ها به شدت آسیب» دیده‌ و مجبور به عقب نشستن از این نقاط شده است.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تمامی تحریم‌های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود ابراز امیدواری کرده است که به زودی تحریم ها علیه ایران به پایان برسد.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: اگر به اصل توافقی که در دوران رئیس جمهوری اوباما به دست آمد، نگاه کنید، در می یابید که این توافق از بسیاری جهات و نقطه‌نظرها مختلف یک فاجعه بود، اما مهمترین دلیل این است که خیلی زود به پایان می‌رسد، این توافق در زمان بسیار کوتاهی به پایان می‌رسید.

او افزود: با یک کشور شما نمی توانید قراردادی کوتاه‌مدت داشته باشید و به قراردادی ۱۰۰ساله نیاز دارید. طی چند سال آنها در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار خواهند داشت و این قابل قبول نیست.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به این که برجام به ایران اجازه می‌دهد که برنامه موشکی داشته باشد، گفت: آنها نمی‌توانند موشک‌های بالستیک داشته باشند.

دونالد ترامپ همچنین خواستار دسترسی به تمامی تاسیسات و سایت های ایران شده است .

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت، آنچه که ما می‌خواهیم این است که به یک توافق منصفانه دست‌یابیم. توافق به دست آمده قبلی، یک توافق بد بود و کنگره هم آن را تایید نکرده بود.

وی اضافه کرد: ما می توانیم خیلی سریع (به توافقی) دست یابیم یا اینکه عجله‌ای نکنیم. من هیچ عجله‌ای ندارم.

تکذیب گزارش درباره رند پل

دونالد ترامپ همچنین به گزارش پولیتیکو در خصوص موافقتش با مذاکره سناتور رند پل با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

پولیتیکو چهارشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا به او اجازه دهد به نمایندگی از کاخ‌ سفید با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ گفت که رابطه خوبی با سناتور پل دارد اما وی را برای چنین ماموریتی منصوب نکرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که حرف آخر را در سیاست‌های حکومت ایران می‌زند، پیشتر گفته بود که مذاکره با آمریکا «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ، «سم مضاعف است».

در همین زمینه، رئیس‌جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی‌اش، پیشنهاد توقف چند ماهه کاهش تعهدات هسته‌ای تهران را رد کرد.

منابع: وب‌سایت کاخ سفید، رادیوفردا/ خ