درخواست نخست وزیر بریتانیا از اتحادیه اروپا برای تعویق برگزیت

ترزا می (عکس: هشتم مارس ۲۰۱۹)

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه ۲۸ اسفند ماه گفته است که وی از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا با تعویق در روند خروج از این اتحادیه «برگزیت» به «مدت سه ماه» موافقت کند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا هفته گذشته ضمن رد طرح پیشنهادی خانم می به تاخیر در برگزیت رای دادند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، تقریبا سه سال پس از رفراندم هنوز نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص نیست. پس از رفراندوم در سال ۲۰۱۶، بریتانیا درخواست خروج از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد که براساس قانون می‌بایست پس از دو سال در ۲۹ مارس (۹ فروردین ۹۸) نهایی شود.

سخنگوی خانم ترزا می روز سه شنبه و دو روز پیش از برگزاری نشست اتحادیه اروپا گفته است که نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای به دونالد توسک، رئیس شورای اروپا خواستار تعویق برگزیت می‌شود.

این سخنگو میزان مهلت درخواست شده را مشخض نکرده است.

ترزا می پیشتر به پارلمان هشدار داده بود در صورت عدم حمایت پارلمان از طرح او، خواستار تعویق اجرای برگزیت تا روز ۳۰ ژوئن خواهد شد.

رویترز می‌گوید، اعضای اتحادیه اروپا هم اکنون در حال رایزنی در خصوص دو گزینه برای تعویق کوتاه مدت یا تعویق بلند مدت خروج بریتانیا از این اتحادیه هستند.

در همین حال، مایکل بارنیر، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت گفته است، تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا تنها زمانی می‌تواند مفید باشد که باعث افزایش شانس تصویب طرح خانم می برای برگزیت شود.

مایکل بارنیر می‌گوید، می بایست هزینه‌های سیاسی و اقتصادی تعویق برگزیت با سود چنین تاخیری مقایسه شود.

نمایندگان پارلمان بریتانیا ۲۳ اسفندماه با ۴۱۲ رای مثبت در برابر ۲۰۲ رای منفی با تاخیر در برگزیت موافقت کردند.

هرگونه تعویقی در اجرای برگزیت مستلزم تصویب آن توسط تمامی ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپاست که در عمل به این اتحادیه امکان خواهد داد شرایط خود برای تعویق را به بریتانیا تحمیل کند.

مقامات اتحادیه اروپا گفته اند در صورتی که دلیل موجهی وجود داشته باشد با تعویق موافقت خواهند کرد ولی در عین حال تاکید کرده اند که صرفا به خاطر تداوم جر و بحث های سیاسی در بریتانیا مهلت برگزیت را تمدید نخواهند کرد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ