لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

پارلمان بریتانیا طرح «برگزیت بدون توافق» را رد کرد


ترزا می پیش از رای گیری چهارشنبه در پارلمان بریتانیا سخنرانی کرد.
ترزا می پیش از رای گیری چهارشنبه در پارلمان بریتانیا سخنرانی کرد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه ۲۲ اسفند به خروج این کشور از اتحادیه اروپا یا برگزیت «بدون توافق» رای منفی دادند.

رویترز می‌گوید، این رای پارلمان بریتانیا موضع ترزا می، نخست وزیر این کشور را در قبال برگزیت بیشتر تضعیف می‌کند و زمینه رای گیری برای تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا را تا آخر ماه ژوئن فراهم می کند.

طبق این گزارش،۳۲۱ نماینده پارلمان با خروج بدون توافق این کشور مخالفت کردند و ۲۷۸ نماینده نیز به آن رای مثبت دادند.

رویترز می‌گوید ،با این رای پارلمان، دولت بریتانیا عملا گزینه برگزیت «بدون توافق» را در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا برای چانه زنی بیشتر از دست داد.

این در حالی است که ترزا می همچنان معتقد است که امکان خروج از برگزیت بدون توافق وجود دارد.

وی با این حال تصریح کرده است، نمایندگان پارلمان بریتانیا پیش از هرگونه تمدید مهلت برای خروج از اتحادیه اروپا می‌بایست بر سر راه برون رفت از این وضعیت به توافق برسند.

کمیسیون اروپا بار دیگر اعلام کرده هرگونه تاخیر یا تمدید مهلت خروج بریتانیا مستلزم توجیه و دلیل قانع کننده است. این در حالی است که واکنش مثبت آلمان و ایرلند احتمال دستیابی به توافقی در بین اعضای اتحادیه برای حل این موضوع افزایش داده است.

دولت بریتانیا روز ۲۹ مارس را تاریخ اجرای برگزیت اعلام کرده است.

ساعاتی پیش از این رای‌گیری، شاخص ارزش سهام در بازارهای مالی اروپا به امید مخالفت پارلمان بریتانیا با یک برگزیت بدون توافق افزایش یافت. همزمان افزایش ارزش برابری پوند بریتانیا در برابر ارزهای دیگر ادامه یافت.

پارلمان بریتانیا غروب روز سه‌شنبه توافق اصلاح شده نخست‌وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کرد و در نتیجه پارلمان بریتانیا مجبور شد یک برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا را به رای بگذارد.

عامل دیگر در افزایش شاخص متوسط ارزش سهام در بازارهای مالی اروپا افزایش یک درصدی بهای نفت بود. با این همه ارزش سهام برخی از شرکت‌ها کاهش یافت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فرا؛ خ /ت
XS
SM
MD
LG