لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

مذاکره کننده ارشد اروپا: بریتانیا برای حل بن‌بست برگزیت باید امتیاز بدهد


میشل بارنیه می‌گوید که توافق ما با دولت ترزا می هنوز هم بهترین گزینه برای تضمین خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپاست.
میشل بارنیه می‌گوید که توافق ما با دولت ترزا می هنوز هم بهترین گزینه برای تضمین خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

میشل بارنیه، مسئول مذاکرات برگزیت در اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۲ بهمن گفت ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا برای شکستن بن‌بست در مذاکرات مربوط به خروج این کشور باید اتحاد گمرکی دائم با اتحادیه اروپا را تایید کند.

پذیرش این اتحادیه گمرکی از جمله پیشنهادات حزب کارگر، حزب مخالف دولت بریتانیاست.

آقای بارنیه در یک کنفرانس خبری در لوکزامبورگ گفت تا ۲۹ مارس که زمان مقرر برای خروج بریتانیاست «زمان اندکی» باقی مانده است.

اتحادیه اروپا از ترزا می خواسته که برای تایید توافق مربوط به برگزیت در پارلمان بریتانیا با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر همکاری کند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا اواسط ماه ژانویه توافق بین ترزا می و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت را رد کردند. در صورتی که توافق جدیدی حاصل نشود در دوران انتقالی پس از خروج از اتحادیه، این کشور با هزینه‌های سنگین ناشی از آشفتگی‌های اقتصادی و تجاری روبرو خواهد شد.

میشل بارنیه در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر لوکزامبورگ با اشاره به پیشنهادات رهبر حزب کارگر بریتانیا در مورد برگزیت گفت: «به نظرم نامه جرمی کوربین هم از نظر لحن و هم مضمون بسیار جالب است. بریتانیا در این مورد باید امتیاز بدهد».

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا روز یکشنبه در واکنش به نامه جرمی کوربین، پیشنهاد وی برای ایجاد یک اتحادیه گمرکی را رد کرد و گفت بریتانیا پس از برگزیت باید بتواند معاملات تجاری خود را به شکل مستقل انجام دهد.

آقای بارنیه گفت که کاملا درک می‌کند هدف ترزا می به تاخیر انداختن برگزیت با هدف کسب زمان بیشتر برای مذاکرات نیست و افزود موضوع احتمال برپا کردن مرز بین دو بخش ایرلند که در توافق گنجانده شده در حقیقت تضمینی است که اتحادیه اروپا امیدوار است هیچگاه از آن استفاده نکند.

او گفت: «فرصت باقی مانده بسیار کوتاه است. توافق ما با دولت ترزا می هنوز هم بهترین گزینه برای تضمین خروج منظم بریتانیا از اتحادیه اروپاست».

آقای بارنیه که غروب دوشنبه در بروکسل با وزیر برگزیت در دولت بریتانیا مذاکره خواهد کرد گفت تشریح گام بعدی به عهده دولت بریتانیاست.

شاویر بتل نخست‌وزیر لوکزامبورگ نیز ضمن تایید سخنان آقای بارنیه گفت: «ما هیچگاه خواهان برگزیت نبوده‌ایم. مسئولیت این موضوع برعهده دولت بریتانیا بوده و هنوز هم بردوش آنهاست».

آقای بارنیه تاکید کرد که اتحادیه اروپا به هیچ وجه حاضر نیست دوباره در مورد قرارداد حقوقی برگزیت مذاکره کند ولی ممکن است در بیانیه سیاسی ضمیمه این قرارداد که مربوط به روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت است، تغییرات کوچکی را بپذیرد.

او افزود: «ما مصمم هستیم که خروج بریتانیا به شکل کاملا منظمی انجام شود. این خروج منظم پیش شرط اصلی برای مناسبات دو طرف در آینده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG