ایران خواستار حضور بازرسان آژانس همزمان با گازدهی به سانتریفوژهای تاسیسات فردو شد

جعبه اورانیوم یواف۶ در نمايشگاه صنعت هسته‌ای ایران در اصفهان

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که تهران در نامه‌ای به این آژانس تصمیم خود برای «گازدهی یواف۶» به سانتریفوژها در سایت فردو را اطلاع داده است.

کاظم غریب‌آبادی خبر داد که در این نامه از آژانس درخواست شده تا بازرسان آن برای نظارت بر این فرایند در ساعت مشخص شده در سایت فردو حضور داشته باشند.

ایران اعلام کرده که روز چهارشنبه، ۱۵ آبان، «گام چهارم کاهش تعهدات برجامی» خود را اجرا خواهد کرد.

به گفته حسن روحانی، «آغاز گازدهی به سانتریفوژ‌ها در [تاسیسات اتمی] فردو» در نزدیکی شهر قم چهارمین گام ایران در راستای کاستن از تعهدات برجامی خود خواهد بود.

بر اساس توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی، تهران تا ۱۵ سال اجازه ندارد که در تأسیسات هسته‌ای فردو در حوالی شهر قم هیچ‌گونه غنی‌سازی انجام دهد ولی ایران می‌تواند حدود هزار سانتریفوژ برای مصارف تحقیقاتی در این تأسیسات نگاه دارد.

به گفته کارشناسان، در صورت استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته نوع «آی‌آر ۶» و «آی‌آر ۸» که دولت روحانی مدعی است بازده آنها (غنی‌سازی اورانیوم) ۲۰ برابر ظرفیت غنی‌سازی سانتریفوژهای « آی‌آر ۱» در بازه زمانی مشابه است، طول زمان فرار اتمی ایران (زمان لازم برای دستیابی به توانایی ساخت بمب اتم) می‌تواند حتی به چهار ماه کاهش پیدا کند، به این شرط که دستکم هزار تا هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید (UF6) و یا به همین میزان اورانیوم غنی‌شده با غلظت کم، در اختیار داشته باشد.

در همین حال علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، پیش از این اعلام کرده بود که در صورت برهم خوردن توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت فردو را در مدت چهار روز دوباره از سر بگیرد.

با این حال بهروز بیات کارشناس فیزیک هسته‌ای، در وین در گفت‌وگو با رادیو فردا، گفته‌های آقای صالحی را «گزافه‌گویی» خوانده بود.

به گفته آقای بیات، از نظر فنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی غیرممکن نیست، اما این اقدام در پنج روز ممکن نیست.

اتحادیه اروپا روز ۱۳ آبان به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که ادامه حمایتش از توافق اتمی منوط به پایبندی تهران به تعهداتش در چارچوب برجام است.