هشدار آمریکا و آلمان به روسیه در مورد هر گونه حمله «احتمالی» به خاک اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده همراه با آنالنا بائربوک، همتای آلمانی‌اش

وزیران خارجه آمریکا و آلمان روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه ضمن محکوم کردن تجمع نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین هشدار دادند که هر گونه «مداخله احتمالی و نقض مجدد حاکمیت اوکراین» توسط روسیه، پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در دیدار با همتای آلمانی خود، آنالنا بائربوک، در واشینگتن درباره تنش‌های فزاینده میان روسیه و اوکراین به تبادل نظر پرداخت.

آقای بلینکن تصریح کرد که هم آمریکا و هم آلمان، اقدامات روسیه در قبال اوکراین را «چالشی فوری و مبرم» برای «صلح و ثبات در اروپا» می‌دانند.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلینسکی، همتای اوکراینی خود، اطمینان داد که آمریکا و متحدانش به هر گونه حمله احتمالی روسیه پاسخی «قاطع» خواهند داد.

در حالی‌که مسکو می‌گوید افزایش نیروی نظامی در نزدیکی مرز با اوکراین به دلیل اقدامات «تحریک‌آمیز» از سوی کشور همسایه است، وزیر خارجه آمریکا از روسیه به دلیل تکرار این ادعاهای واهی به شدت انتقاد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شدت هر گونه واکنش و پاسخ به حمله احتمالی روسیه به خاک اوکراین به میزان قابل توجهی در گرو سیاست آلمان، به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و بازیگر سنگین‌وزن عرصه دیپلماسی در اتحادیه اروپا است.

در همین حال، منابع مطلع در بازار انرژی در مورد صادرات کاهش گاز از روسیه به اروپا و افزایش ۳۰ درصدی بهای گاز در اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که همزمان با تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب، حجم انتقال گاز روسیه به کشورهای همسایه از جمله اوکراین کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر