لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

شیرین عبادی خواستار برگزاری انتخابات مجدد در ایران شد


خانم عبادی شمار کشته‌شدگان در جریان سرکوب خشونت آمیز معترضان به نتایج انتخابات را حداقل صد نفر برآورد می‌کند.
خانم عبادی شمار کشته‌شدگان در جریان سرکوب خشونت آمیز معترضان به نتایج انتخابات را حداقل صد نفر برآورد می‌کند.
برنده ایرانی جایزه صلح نوبل ار دولت جمهوری اسلامی خواست «به صدای مردم گوش داده» و همه کسانی را که در جریان رویدادهای اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد کرده و انتخابات ریاست جمهوری را مجدداً و تحت نظارت سازمان ملل برگزار کند.

شیرین عبادی که به کره جنوبی سفر کرده است، روز یکشنبه در سئول به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است: شماری از زندانیان زیر شکنجه ماموران انتظامی در زندان جان باخته‌اند و حتی در یک زندان، دولت به بازجویان اجازه شکنجه زندانیان را داده است.

وی در این باره توضیح بیشتری نداده است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز یکشنبه اذعان کرد، شماری از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست داده‌اند.

وی در عین حال با تکرار موضع اعلام شده در بیانیه نیروی انتظامی مبنی بر نقش نداشتن مسئولان ارشد این نیرو در وقایع این بازداشتگاه، علت مرگ چند نفر در بازداشتگاه کهریزک را ناشی از ضرب و شتم ندانست و از «شرایط زیستی و شیوع بیماری» به عنوان علت مرگ زندانی‌ها نام برد.

این در حالی است که حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده و خواستار بررسی این وقایع شده است.

شیرین عبادی با انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی به خاطر بازداشت و «شکنجه» کسانی که در تظاهرات آرام شرکت کرده بودند، اظهار داشت:« خشونت دولتی باید فوراً متوقف شده و همه کسانی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، باید آزاد شوند.»

این فعال حقوق بشر همچنین خواستار پرداخت خسارت از سوی دولت به خانواده‌های کشته‌شدگان و نیز برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت سازمان ملل متحد در ایران شد.

خانم عبادی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف احمدی‌نژاد و ادامه اعتراض‌های مردمی از وی خواست «به صدای مردم ایران گوش دهد.»

« صد نفر کشته شده اند»

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران که همچنان ادامه دارد، تاکنون بر اساس آمار‌های رسمی دست کم سی نفر جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که گروه‌های طرفدار حقوق بشر و مخالفان شمار قربانیان را به مراتب بیشتر از این میزان می‌دانند.

خانم عبادی شمار کشته‌شدگان در جریان سرکوب خشونت آمیز معترضان به نتایج انتخابات را حداقل صد نفر برآورد می‌کند.

نخستین زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل همچنین خواستار پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران شد و اظهار داشت: ادامه این برنامه تنها به تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر خواهد شد که بهای آن را عمدتاً مردم عادی خواهند پرداخت.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز به دنبال تلاش برای تولید سلاح‌های اتمی است.

هر چند ایران این اتهام را رد می‌کند، اما تاکنون نتوانسته است آژانس بین المللی انرژی اتمی را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود متقاعد سازد.

خانم عبادی روز شنبه به دعوت اتحادیه روزنامه نگاران آسیا که مقر آن در سئول است، به کره جنوبی سفر کرده است. وی همچنین قرار است در این کشور جایزه‌ای را به خاطر فعالیت‌هایش برای گسترش صلح دریافت کند.
XS
SM
MD
LG