لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

ایران: امکان حضور در نزدیکی آب های آمریکا را خواهیم داشت


حبیب الله سیاری
حبیب الله سیاری
حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برشمردن «توان گسترش نیروهای دریایی ایران» گفته به زودی ایران این امکان را خواهد داشت که در آب های نزدیک آمریکا هم حضور داشته باشد، «همانند آن ها که نزدیک آب های ما هستند.»

به گزارش خبرگزای دولتی ایرنا، آقای سیاری در گفت وگویی با واحد مرکزی خبر گفته است: « از سال ۱۳۸۸ که فرمانده کل قوا (آیت الله خامنه ای) گفتند نيروی دريايی ارتش، نيرويی راهبردی است، اين نيرو از يک نيروی دريايی آب های ساحلی به يک نيروی دريايی آب های عميق تبديل شده است.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته است: «ما برای دفاع از منافع ایران در هر نقطه ای از آب های آزاد و بين المللی حضور خواهیم يافت وامروز منطقه حضور نيروی دريايی ارتش از منطقه خليج فارس به شمال اقيانوس هند، خليج عدن و باب المندب گسترش يافته و هم اينک نيز بيست و دومين ناوگروه ارتش در منطقه است.»

این سخنان در حالی بیان می شود که اوایل شهریور ماه، آمریکا خبر داد یک ناو هواپیمابر این کشور چهار ماه پیش از موعد راهی خاورمیانه شده است.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه، اول شهریورماه، در این مورد گفت که «تسریع در اعزام این ناو هواپیمابر به منظور مقابله با تهدیدهای زیادی است که در حال حاضر در خاورمیانه وجود دارد.»

آقای سیاری همچنین گفته است: «در حدود چهار سال گذشته و از آغاز عمليات حفاظت از کشتی های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ايران در آب های آزاد و بين المللی تاکنون، يک روز هم نبوده است که نيروی دريايی ارتش در اين منطقه حضور نداشته باشد و منطقه خالی از ناوهای ايرانی باشد و اين افتخاری برای جمهوری اسلامی ايران است که توانسته ايم اين گونه به يک جهش بزرگ دست يابيم و بتوانيم در عرصه آب های آزاد و بين المللی حضور داشته باشيم.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در خبری کوتاه نوشته که ایران گفته به زودی «در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا» خواهد بود. شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم این خبر را منعکس کرده و گفته ایران قصد حضور در نزدیکی آب های آمریکا را دارد.

مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر است و ایالات متحده قصد دارد اواخر این ماه دست به رزمایش دریایی بزند.

ايران چندين بار تهديد کرده است که در پاسخ به تشدید تحریم‌ها علیه تهران، ممکن است تنگه هرمز را به روی کشتی‌ها ببندد.

در واکنش به اين تهديدها، آمريکا و متحدانش دست به اقداماتی مانند آماده‌سازی نيروهایشان برای مين‌زدايی تنگه هرمز زده‌اند‌، تا مانع از اين کار شوند.

مقام‌های آمريکايی بارها اعلام کرده‌اند که اقدام احتمالی ايران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و اين اقدام، «خط قرمز» ايالات متحده محسوب می‌شود.

لئون پانه‌تا، پیشتر گفته بود اگر ایران بخواهد کشتیرانی در خلیج فارس را مختل کند، با شکست مواجه خواهد شد.

هر روز حدود شانزده ميليون بشکه نفت از تنگه هرمز به طرف بازارهای جهانی می‌رود، ولی با توجه به تهديدهای جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد که همسايگان عرب ايران بيش از پيش به مسيرهای جایگزین روی می آورند.
XS
SM
MD
LG