لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

«دور سوم تحريم ها عليه ايران، شديدتر خواهد بود»


نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا
نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا

نيکلاس برنز معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه ۲۰ ماه اوت گفت ايران، در صورتی که به خواست های قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد از جمله توقف غنی سازی اورانيوم گردن ننهد، بايد در انتظار دور تازه تحريم های بسيار شديدتر از پيش باشد.


او افزود اعمال تحريم های جهانی عليه ايران، اين کشور را به طور کامل منزوی می کند.


آقای برنز که در جلسه ای به دعوت راديو اروپای آزاد راديو آزادی شرکت کرده بود، با اشاره به اين نکته که تا کنون فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد فقط درباره تعداد معدودی از کشورهای جهان به مورد اجرا درآمده گفت مردم ايران بايد بدانند که حکومت آنها تا چه حد کشور را به انزوا رانده است.


معاون وزارت امور خارجه آمريکا همچنين نگرانی از آنچه او تلاش ايران برای دستيابی به برنامه توليد سلاح هسته ای ناميد را يک نگرانی جهانی خواند و گفت فقط چهار کشور کوبا، ونزوئلا، سوريه و بلاروس از برنامه هسته ای ايران حمايت می کنند.


آقای برنز ضمن مثبت و کارا خواندن تلاش ها برای گسترش ائتلاف بين المللی در مقابل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت: هدف از اعمال تحريم های گسترده تر عليه ايران اين است که عملکرد دولت جمهوری اسلامی را برايش پر هزينه تر کنيم.


نیکلاس برنز ضمن مثبت و کارا خواندن تلاش ها برای گسترش ائتلاف بين المللی در مقابل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت هدف از اعمال تحريم های گسترده تر عليه ايران اين است که عملکرد دولت جمهوری اسلامی را برايش پر هزينه تر کنيم

در اين راه، به گفته وی، به جز تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم های اضافی ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا نيز مد نظر اعمال می شوند.


او افزود آمريکا در جهت متقاعد کردن موسسات مالی غرب، برای خودداری از تجارت و معامله با ايران و نيز در راستای تماس با شرکت های خارجی که ممکن است در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند، فعاليت زيادی کرده است.


به گفته نيکلاس برنز، ايران اکنون بيش از پيش برای جذب سرمايه گذاری خارجی به ويژه در صنعت گاز و نفت خود با مشکل رو به رو شده است.


او از عملکرد دولت اتريش در حمايت از شرکت انرژی او ام فاو، ابراز ناخشنودی کرد. شرکت او ام فاو چندی پيش حاضر به چشم پوشی از معامله ميليون ها دلاری گاز با ايران نشد و مقام های بلند پايه آمريکايی هشدار دادند که اعمال «قانون تحريم ايران» در مورد اين شرکت غير محتمل نيست.


براساس «قانون تحريم های ايران»، آمريکا می تواند نه فقط شرکت های آمريکايی بلکه شرکت های خارجی را هم که با ايران وارد معامله ای به ارزش بيش از ۲۰ ميليون دلار شوند، مجازات کند.


ديپلماسی هنوز گزينه اصلی در برخورد با ايران


معاون وزارت امور خارجه آمريکا همچنين بر اهميت ديپلماسی در برخورد با ايران تاکيد کرد و گفت برای متوقف کردن بخش بحث انگيز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و آنچه او تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای خواند، هنوز زمان باقی است.


در موضع ايالات متحده آمريکا در مقابل سازمان مجاهدين خلق ايران، هيچگونه تغييری ايجاد نشده است
نیکلاس برنز

درباره مذاکرات نمايندگان ايران و آمريکا در بغداد آقای برنز گفت اين يک کانال ارتباطی با جمهوری اسلامی است تا بتوان از اين راه، رژيم جمهوری اسلامی را متقاعد به دست برداشتن از «حمايت از شبه نظاميان شيعه و گروه های تروريستی در عراق» کرد. به گفته وی، ايجاد ثبات و امنيت در عراق به نفع همه کشورهای همسايه عراق است.


نيکلاس برنز از اظهار نظر درباره جزئيات مذاکرات ايران و آمريکا خودداری کرد. او در پاسخ به اين پرسش که آيا مساله مجاهدين خلق در عراق در گفت و گوهای سفيران ايران و آمريکا مطرح شده يا نه، تنها به ذکر اين نکته اکتفا کرد که در موضع ايالات متحده آمريکا در مقابل سازمان مجاهدين خلق ايران، «هيچگونه تغييری» ايجاد نشده است.


در گزارش سال ۲۰۰۷ وزارت امور خارجه آمريکا، نام سازمان مجاهدين خلق، در فهرست سازمان های تروريستی اين وزارت خانه، ابقا شد.


سپاه پاسداران در عراق


آقای برنز حاضر نشد درباره اظهارات ژنرال آمريکايی در عراق که گفته بود ۵۰ تن از نيروهای سپاه پاسداران به آموزش شبه نظاميان مشغول هستند، و نيز مساله قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های ترريستی اظهار نظر کند.


از سوی ديگر علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز دوشنبه در واکنش به اين موضوع گفت: «آنها (آمريکا) يک موضوع تخيلی می سازند تا ناتوانی خود را توجيه کنند.»


او همچنين با «غوغا سالاری» خواندن اين موضوع، گفت ارسال سلاح ايران به عراق، «حرف خلاف» است.


منابع اطلاعاتی آمريکا روز يکشنبه اعلام کردند که ۵۰ نفر از نيروهای سپاه قدس در عراق در حال آموزش شبه نظاميان شيعه برای چگونگی حملات راکتی و خمپاره ای هستند.


اين نخستين بار است که آمريکا، نيروهای سپاه قدس را متهم به آموزش شبه نظاميان شيعه در خاک عراق کرده است.


پيشتر اين اتهام مطرح می شد که شبه نظاميان به پايگاه هايی در خاک ايران انتقال می يابند تا روش های حملات راکتی و چگونگی کار گذاشتن بمب های کنار جاده ای را آموزش ببينند.


XS
SM
MD
LG