لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

رویارویی کشتی آمريکايی با دو قايق در خلیج فارس


آمريکا روز جمعه اعلام کرد که يک کشتی غیر نظامی تحت اجاره وزارت دفاع این کشور برای جلوگيری از نزديک شدن دو قايق ناشناس، به سوی آنها شليک کرده است.


يک مقام آمريکايی که نخواسته بود نامش فاش شود، روز جمعه گفته بود که احتمالا اين قايق ها ايرانی بودند. خبر برخورد بين کشتی آمريکايی با قايق های ايرانی باعث افزايش بهای نفت به ميزان سه دلار در بازار جهانی شد.


اما شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم به نقل از منابع نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران اعلام کرده است که هیچ برخوردی میان قایق های ایرانی و کشتی آمریکایی رخ نداده است.


همزمان ناخدا ليديا روبرتسون، سخنگوی ناوگان پنجم دريايی آمريکا نیز در واکنش به این حادثه گفت: «ما نمی توانيم گمانه زنی کنيم که آنها چه مليتی داشتند. ما شواهدی نداريم که نشان دهند آنها چه کسانی بودند».


وی افزود: «اگر آنها رویه های موجود در اين باره را رعايت می کردند می شد از بروز اتفاق جلوگيری کرد، اما آنها به اخطار های بی توجهی کردند».


به گفته این مقام نیروی دریایی آمریکا اين حادثه در روز پنجشنبه حدود ساعت هشت بامداد به وقت محلی و هنگامی رخ داد که کشتی «وستوارد ونچر» در آب های بين المللی از شمال به سمت مرکز خليج فارس در حال حرکت بوده است.


به گفته این مقام نیروی دریایی آمریکا هنگامی این دوقایق ناشناس کوشیدند تا به کشتی «وستوارد ونچر» نزدیک شوند و بعد از اینکه به پیام های رادیویی پاسخ ندادند، خدمه این کشتی ابتدا اقدام به شلیک منور اخطار کردند. اما این قایق ها به نزدیک شدن خود ادامه دادند.


ناخدا ليديا روبرتسون افزود: «در پی شلیک نیروهای امنیتی حاضر بر عرشه این کشتی قایق های تندرو به سرعت از محل حادثه دور شدند.»


در همين حال يک مقام آگاه به خبرگزاری دولتی ايرنا، گفت که «خبر هرگونه تعرض» کشتی آمريکايی به قايق های متعلق به جمهوری اسلامی ايران را تکذيب می کند.


اين مقام آگاه که خواست نامش ذکر نشود، گفت: « نيروهای بيگانه به سياست های ما در منطقه آشنايند و می‌دانند که در صورت انجام هرگونه تعرض با پاسخ قاطعانه دلاورمردان کشورمان روبه رو خواهند شد».


به گزارش ايرنا اين مقام نظامی افزوده است : «درصورت واقعيت داشتن اين خبر مطمئن باشيد با توجه به استعداد نظامی و آمادگی ما در منطقه قطعا هيچ اثری از منبع شليک کننده باقی نمی‌ماند تا بتواند خبر اين حادثه را به ديگر منابع اعلام کند.»


در همین زمینه یک مقام آگاه دیگر که نامش فاش نشده به خبرگزاری مهر نیز گفته است که خبر شلیک کشتی امریکایی به قایق های ایرانی صحت ندارد.


این مقام آگاه گفته است:« اگر چنين شليکی صورت گرفته باشد و خبر رسانه های فوق صحيح باشد، نيروهای آمريکايی احتمالا به قايق های غير نظامی و يا ماهيگيری شليک کرده اند که در اين صورت نيز ايرانی بودن آنها قطعی نيست».


به گفته این مقام آگاه «شلیک کشتی های آمریکایی حاضر در خليج فارس و دريای عمان به قايق های غير نظامی سابقه دارد و آنان هر قايقی را تهديد به حساب آورده و قبل از حصول اطمينان از اطلاعات نظامی اقدام به شليک می کنند».


نيروی دريايی ايالات متحده بیست و سوم فروردین از نزديک شدن سه قايق تندرو به يک ناو گشتی آمريکايی در خليج فارس خبر داده بود.


شبکه تلويزيونی سی ان ان و به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده است، گزارش داده بود که قايق های ايرانی تا ۲۰۰ متری ناو آمريکايی تايفون پيش رفته بودند.


نتان کريستين سن، يکی از سخنگويان ناوگان پنجم آمريکا در بحرين، همچنين گفته بود: «ناو جنگی تايفون در حال گشت زنی در شمال خليج فارس بود که سه قايق تندرو که هويت آنها نامشخص بوده، به آن نزديک شده اند و پس از شليک اخطار توسط ناو آمريکايی، دور شده اند.»


XS
SM
MD
LG