لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ،در ستون جهت اطلاع شماره امروز سه شنبه خود ، خبر داده که واگذاری کل سهام شرکت دولتی تراکتورسازی ايران به يک موسسه مالی وابسته به سپاه پاسداران ، موجب اعتراضاتی در بين مسئولين استانی ، نمايندگان مجلس شورای اسلامی ، و کارگران اين کارخانه شده است.»


اين روزنامه به نقل از صادق زاده ، دبيرخانه کارگر استان آذربايجان شرقی ، نوشته « فروش اين سهام حراج اموال ملی است. » وی همچنين گفته « چگونه عده ای به خود اجازه می دهند کارخانه ای با اين عظمت را به مبلغ به مبلغ ۶۴ ميليارد تومان و پس از اعتراضات بسيار به مبلغ ۲۲۰ ميليارد تومان به فروش برسانند ، درحاليکه اين رقم حتی قيمت زمين خالی آن نيست چه برسد به کارخانه ای با امکانات و تجهيزات و خطوط توليد و انبارها و ورزشگاه. »


روزنامه جمهوری اسلامی ، همچنين از استعفای مدير عامل اين کارخانه در اعتراض به واگذاری آن به سپاه پاسداران خبر داده است.


«تفاوت ارث زن و مرد عدالت است»


روزنامه رسالت ، يادداشتی با عنوان « پاسخی به مدافعين حقوق بشر» نوشته عباسعلی عليزاده ، معاون اداری و مالی قوه قضائيه در خصوص « تفاوت ارث زن و مرد » را در شمار سه شنبه خود منتشر کرده ، و طی آن تبعيض در ارث زن و مرد را عدالت توصف کرده است.


عباسعلی علیزاده ، در این یادداشت با اشاره به اينکه « يکی از مسائلی که سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌ عنوان تبعيض مطرح می‌کنند اختلاف در ارث بين زن و مرد است » ، رواياتی از صدر اسلام را نقل ، و تاکيد کرده « ما می‌پذيريم که ارث زن نصف مرد است. اين از مسلمات دين مبين اسلام است و هيچ‌کس از متخصصين و فقهای عظام به خودشان اجازه نمی‌دهند که نسبت به کم و زياد نمودنش اقدامی نمايند. »


نويسنده روزنامه رسالت که يک مقام عالی رتبه قضائی نيز به شمار می رود ، همچنين ادعا کرده « با اينکه ارث زن نصف ارث مرد است در عين حال اين تبعيض نه تنها به ضرر زن‌ها نيست که به نفع آنها بوده و به ضرر مردها است. »


کنوانسيون رفع تبعيض از زنان در سال ۱۹۷۹ خواستار رفع و تغيير قوانين تبعيض آميز در مورد زنان و از جمله برابری ارث شده است.


ادامه جمع آوری کتاب ها در نمایشگاه کتاب


روزنامه اعتماد ، گزارش جديدی از جمع آوری کتاب ها در نمايشگاه کتاب تهران منتشر کرده ، و نوشته « جمع آوری کتاب ها به آثار هدايت ، کوئيلو و آلنده رسيده است. »


به نوشته اين روزنامه ، با گذشت تنها چند روز از برپايی بيست و يکمين نمايشگاه بين المللی کتاب ، حاشيه های مرتبط با جمع آوری کتاب از اين نمايشگاه ادامه دارد و اين بار کتاب هايی از صادق هدايت، پائولو کوئيلو و ايزابل آلنده از نمايشگاه کتاب جمع آوری شده است.


اعتماد به نقل از مسوولان غرفه های اين نمايشگاه نوشته : کتاب « داستان های اوالونا » اثر ايزابل آلنده و « شيطان و دوشيزه پريم » نوشته پائولو کوئيلو ،کتاب های « سه قطره خون » ، « سگ ولگرد » ، و « زنده به گور » صادق هدايت ، و کتاب « انحرافات اخلاقی سياستمداران جهان » نوشته کری سيگريو جدید ترین کتاب هايی هستند که ماموران وزارت ارشاد اسلامی از نمايشگاه کتاب جمع آوری کرده اند.


به نوشته این روزنامه مدير منصوب وزارت ارشاد اسلامی در کميته ناشران داخلی نمايشگاه نیز درباره جمع آوری اين کتاب ها گفته است « هر کتابی که مجوز انتشار دارد ، در نمايشگاه کتاب قابل عرضه نيست. »


15 میلیون نفر زیر خط فقر


روزنامه سرمايه به نقل از معاون اقتصادی معاونت برنامه ريزی رييس جمهوری خبر داده که بيش از ۱۵ ميليون ايرانی زير خط فقر قرار دارند.


اين روزنامه از قول علی عسگری نوشته « طبق شاخص اقتصادی اعلام شده حدود ۲۰ درصد جمعيت معادل ۱۵ ميليون نفر زير خط فقر هستند،و اين شاخص برای جامعه اسلامی که اخوت در آن حرف اول را می زند خوب نيست. »


سرمايه همچنين در يادداشتی با عنوان « فقير درمانی يا فقر درمانی؟ » نوشته که به دليل سياست « فقير درمانی دولت » در حال حاضر ، و با وجود صرف هزينه ها و يارانه های سنگين همچنان بر تعداد فقرا در ايران افزوده می شود.


علی مزروعی نويسنده اين يادداشت چنين سياستی را برخورد سطحی با فقر دانشته ، و تاکيد کرده «تمام هم و غم دولت بايد متوجه "فقر درمانی" باشد تا "فقير درمانی" ، و به دليل عواطف انسانی و نوع دوستی در غالب انسان ها شهروندان خود به وظيفه "فقير درمانی" اقدام می کنند. »


بالانشینی یا کرسی نشینی


روزنامه اعتماد ملی طی تحليلی در خصوص اين که « چرا انتخاب رئيس مجلس آينده مهم شده است؟ » نوشته مجلس هشتم تنها مجلس و اولين آن هاست که انتخاب هر يک از دو نامزد مطرح رياست یعنی غلامعلی حدادعادل و علی لا‌ريجانی در بازتعريف منتخبان نقش اساسی خواهد داشت.


به نوشته این روزنامه « منتخبان مجلس هشتم شناسه سياسی خود را در صورت رقابت لا‌ريجانی - حدادعادل رو خواهند کرد ، و در اين رقابت هر تعداد رايی که به سبد لا‌ريجانی انداخته شود ، بار سياسی خاصی در مجلسی خواهد يافت که اصولگرايان ، غره به فتح آنند. »


اعتماد ملی با اشاره به اين که لا‌ريجانی به عنوان يکی از سه قطب اصولگرايان منتقد دولت شامل قاليباف ، رضايی و لا‌ريجانی ، و کانديدايی کوچ کرده از تهران است ، تاکيد کرده « بالا‌نشينی و يا کرسی‌نشينی‌ وی نه فقط نتيجه زورآزمايی دو طيف مختلف اصولگرايان را مشخص خواهد کرد،که خود مجلس هشتم را تعريفی ديگرگونه خواهد داد ، و نسبت تقريب و يا انتقاد از دولت را معين خواهد کرد.»


سبزی ارزان شد،لبنیات و گوشت گران


روزنامه همشهری ، از گرانتر شدن لبنيات و برنج خبر داده و نوشته«در هفته گذشته ، سبزی‌های تازه ارزان شد اما در مقابل ، قيمت لبنيات که در ماه‌های اخير ثابت بود ، روند صعودی در پيش گرفت.»


اين روزنامه به استناد گزارش بانک مرکزی نوشته به‌طور متوسط طی يک هفته گذشته قيمت انواع لبنيات ۶.۶ درصد افزايش پيدا کرده است


به نوشته همشهری « در اين هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله تازه نیز افزايش جزئی داشت ولی قيمت مرغ ۴.۴ درصد کاهش يافت و قيمت قند ، شکر، چای خارجی ، و انواع روغن نباتی نيز افزايش داشته است.


XS
SM
MD
LG