لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«ملاقات محرمانه اولمرت با طراح حمله به راکتور اتمی عراق»


نقشه ای از مسیر حمله هوایی ارتش اسرائیل به راکتور اتمی عراق در سال ۱۹۸۱.
نقشه ای از مسیر حمله هوایی ارتش اسرائیل به راکتور اتمی عراق در سال ۱۹۸۱.


به نوشته روزنامه اسرائيلی معاريو، اهود اولمرت، نخست وزير اين کشور با يک افسر ارشد دوران احتياط نيروی هوايی اسرائيل که طراح حمله هوايی موفقيت آميز اسرائيل به کوره اتمی عصيراک عراق بود، ديدار کرده است.


روزنامه معاريو پرسيده است: آيا همزمانی ملاقات اهود اولمرت با ژنرال «ابيعام صلع» با گزارش های اخير در مورد آمادگی بيشتر جنگنده های مدرن اسرائيل برای يک حمله هوائی احتمالی به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی ايران، به مفهوم برداشتن يک گام ديگر در تحقق اين حمله است؟


معاريو می نويسد: «اين ملاقات جنبه محرمانه داشت زيرا خبرنگارانی که به جدول برنامه آشکار روزانه اولمرت دسترسی دارند، متوجه شدند که در اين جدول روزانه جايی برای چنين ملاقاتی تعيين نشده بود.»


به نوشته اين روزنامه، «اين ديدار روز جمعه بيستم ژوئن در اقامتگاه شخصی اولمرت در مرکز اورشليم صورت گرفت.»


بامداد همان روز، روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز خبر مانورهای هوايی جديد جنگنده های اسرائيلی بر فراز خاک يونان را برای آمادگی بيشتر به منظور يک حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران منتشر کرده بود.


روزنامه معاريو نوشت: «در پی کنجکاوی های خبرنگاران اين روزنامه، مقامات دفتر نخست وزيری اسرائيل انجام ملاقات روز جمعه ميان اهود اولمرت با ژنرال ابيعام صلع را تاييد کردند ولی توضيحی درباره آن ندادند.»


ارتش اسرائيل در تابستان سال ۱۹۸۱ هنگامی که عراق درگير نبردی خونين با ايران بود، با اعزام ده ها فروند جنگنده پيشرفته خود، کوره اتمی عصيراک عراق را بمباران کرد.

اين روزنامه نوشت: «مقامات دفتر نخست وزيری اسرائيل در عين حال تلاش کردند که اين ملاقات را کم اهميت جلوه دهند.»


ژنرال صلع کيست؟


ژنرال ابيعام صلع افسر ارشدی بود که در زمان نخست وزيری مناخم بگين در اواخر دهه هفتاد ميلادی و اوائل دهه هشتاد ميلادی، از سوی ارتش اسرائيل ماموريت يافت که طرح يک حمله هوايی را برای هدف قرار دادن کوره اتمی عصيراک عراق تهيه کند.


اسرائيل کوره اتمی عراق را خطری جدی برای موجوديت خود می دانست زيرا کشور عراق در زمان حاکميت صدام حسين و پيش از آن، از کشورهای مهم مخالف اسرائيل به شمار می رفت و در همه جنگ ها عليه اسرائيل مشارکت فعال داشت.


مناخم بگين هنگامی که از جزئيات طرح تدوين شده توسط ژنرال صلع آگاهی يافت و اطمينان پيدا کرد که ضريب موفقيت آن می تواند زياد باشد، عليرغم همه مخاطرات عظيمی که داشت، دستور به اجرای آن داد.


ارتش اسرائيل در تابستان سال ۱۹۸۱ هنگامی که عراق درگير نبردی خونين با ايران بود، با اعزام ده ها فروند جنگنده پيشرفته خود، کوره اتمی عصيراک عراق را بمباران کرد.


اين خبر هنگامی افشا شد که جنگنده ها به اسرائيل بازگشته بودند، و مناخیم بگين با قرار گرفتن در برابر دوربين های تلويزيونی، از «رشادت و دلاوری بی نظير قهرمانان نيروی هوايی ارتش اسرائيل» سخن گفت.


در سال های بعد از آن، رفته رفته جزئيات طرح حمله اسرائيل افشاء شد، و در سال های اخير نيز اسرائيل خود نام بسياری از خلبانان شرکت کننده در آن حمله هوايی را افشاء کرد. بسياری از اين خلبانان، از جمله ژنرال دان خالوتس، خلبان ايرانی الاصل ارتش اسرائيل بعدها به مقام هايی بالايی در ارتش اسرائيل رسيدند.


ارتش اسرائيل، بنابر گزارش های منابع غربی، ششم سپتامبر سال گذشته نيز طرح مشابهی را در مورد راکتور اتمی در دست ساخت سوريه اجرا کرد.


جورج بوش دو ماه پيش گفت که حمله سپتامبر۲۰۰۷ اسرائيل به سوريه، پيام روشنی به جمهوری اسلامی ايران و کره شمالی به خاطر طرح های هسته ای آنها بوده است.


بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از يکشنبه اين هفته در سوريه به سر می برند تا جزئيات تلاش های هسته ای احتمالی سوريه را بررسی کنند.


ژنرال ابيعام صلع، از سران ارشد نيروی هوايی اسرائيل بود که قرار بود در نيمه دوم دهه هشتاد ميلادی به مقام فرماندهی نيروی هوايی ارتش اسرائيل برسد اما ارتباطی که نام وی با ماجرای دستگيری جاناتان پولارد، جاسوس يهودی آمريکايی پيدا کرد، مانع از رسيدن وی به اين مقام شد.


در گزارش های سال های دهه ۸۰ و ۹۰ ميلادی تاکيد می شد که ژنرال صلع فردی بود که موجب تقويت ارتباطات جاسوسی جاناتان پولارد به نفع اسرائيل در آمريکا شد.


هنگامی که آمريکائيان، پولارد را شناسائی کردند، وی شتابزده خود را به سفارت اسرائيل در واشنگتن رساند و درخواست امان کرد، اما مقام های اسرائيلی او را به سفارتخانه راه نداند و موجب شدند که پولارد دستگير شود. وی به جرم جاسوسی به حبس ابد محکوم شده و هنوز نيز در زندان آمريکا باقی مانده است.


همزمان با انتشار گزارش ديدار اهود اولمرت با ژنرال صلع، نخست وزير اسرائيل در نشست دولت خود اعلام کرد که دوره رياست ژنرال مئير داگان، بر موساد (سازمان امنيت و اطلاعات خارجی اسرائيل) را برای يک سال ديگر تمديد کرده است.

ژنرال صلع اگر چه به مقام فرماندهی نيروی هوايی نرسيد، اما در پی انتشار ماجرای پولارد به فرماندهی پايگاه هوايی «تل نوف» منصوب شد هر چند که خود مدت زمانی کوتاه پس از اين انتصاب، از مقام خود کنار رفت.



تمديد رياست موساد


همزمان با انتشار گزارش ديدار اهود اولمرت با ژنرال صلع، نخست وزير اسرائيل در نشست دولت خود اعلام کرد که دوره رياست ژنرال مئير داگان، بر موساد (سازمان امنيت و اطلاعات خارجی اسرائيل) را برای يک سال ديگر تمديد کرده است.


رسانه های اسرائيل و ناظران اين کشور اين امر را با پيگيری های گسترده موساد در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران مرتبط دانستند.


ژنرال دوره احتياط داگان از سال ۲۰۰۲ که توسط آريل شارون به رياست موساد منصوب شد، در اين مقام مانده و تاکنون کمتر کسی مانند او يک دوره طولانی اين مهمترين مقام اطلاعاتی اسرائيل را در دست خود حفظ کرده است.


او مورد اطمينان تمامی سياستمداران اسرائيل است و تاکنون هيچ انتقادی از وی از سوی سياستمداران و رسانه های اسرائيلی مطرح نشده در حالی که انتقاد از ديگرمقام های اطلاعاتی و امنيتی يک امر رايج در اسرائيل است.


مئير داگان اخيرا با رييس ام آی ۶ انگليس ملاقات مهمی در باره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران داشت. در پی آن بود که انگليس در هفته های اخير سياست سخت گيرانه عليه طرح های هسته ای جمهوری اسلامی را شدت بخشيده و نخست وزير بريتانيا نيز دوشنبه گذشته در جريان ديدار با جورج بوش گفت: دولت لندن پيشاهنگ برقراری تحريم ها عليه بانک ملی ايران خواهد بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG