لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

کارنامه سارا پیلین، معاون مک کین در انتخابات آمریکا


سارا پیلین روز جمعه از سوی جان مک کین به عنوان معاون وی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.
(عکس: AFP)
سارا پیلین روز جمعه از سوی جان مک کین به عنوان معاون وی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد. (عکس: AFP)

تحليلگران رسانه های آمريکا انتخاب سارا پيلين به عنوان معاون جان مک کين، کانديدای حزب جمهوری خواه در انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ را يک شگفتی در مبارزات انتخاباتی آمریکا قلمداد می کنند.


سارا پيلين در يازدهم فوريه سال ۱۹۶۴ در شهرا «سندپوينت» در ايالت آيداهو، متولد شده است و همان سال والدين وی برای تدريس در مدرسه ای به آلاسکا نقل مکان کردند.


وی در سال ۱۹۸۲ ديپلم خود را گرفت و در سال ۱۹۸۸ در رشته روزنامه نگاری از دانشگاه ايالتی آيداهو فارغ التحصيل شد.


معاون جان مک کین در سال ۱۹۸۸ با تد پيلين، دوست دوران دبيرستان خود ازداواج کرد و دارای پنج فرزند است. تراک، پسر بزرگ خانم پيلين هم اکنون به عنوان سرباز ارتش آمريکا در عراق خدمت می کند.


تد پیلین، بومی آلاسکا است و در خط توليد يک حوزه نفتی در آلاسکا کار مي کند. وی تاکنون چهار بار در مسابقه دواندن سگ های سورتمه کش، مقام نخست را کسب کرده است.


سارا پيلين گزارشگر خبرهای ورزشی دو شبکه تلويزيونی بوده است وطی سال های ۱۹۹۲- ۱۹۹۶ و ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ دو بار به عنوان شهردار شهر واسيلا در آلاسکا، انتخاب شد.


وی در انتخابات فرمانداری آلاسکا در سال ۲۰۰۲ شکست خورد ولی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ریاست کميسيون حفظ منابع طبيعی نفت و گاز آلاسکا را بر عهده داشت.


خانم پيلين سرانجام در سال ۲۰۰۶ به عنوان فرماندار ايالات آلاسکا انتخاب شد.


انتخاب سارا پيلين به عنوان معاون جان مک کين، کانديدای حزب جمهوری خواه در انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ به مثابه از سوی تحلیلگران آمریکایی به عنوان یک رویکرد تازه در حزب جمهوریخواه این کشور ارزیابی شده است.


اين تحليلگران می گويند: فرماندار آلاسکا بسيار کم تجربه تر از باراک اوباما، کانديدای حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، است.


جان مک کين در جريان مبارزات انتخاباتی همواره باراک اوباما را به بی تجربه بودن در عرصه سياسی خارجی متهم می کرد، اما اينک سارا پيلين را که تجربه سياسی کمی دارد، به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.


به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، خانم پيلين دو دوره شهردار شهر واسيلا بوده است، شهری که جمعيت آن شش هزار و پانصد نفر است.


راهام ايمانول، مرد شماره سه حزب دمکرات در مجلس نمايندگان آمريکا، در اين زمينه می گويد: بر اساس اين انتخاب، درباره قدرت قضاوت آقای مک کين چه بايد گفت.


اين در حالی است که انتخاب سارا پيلين باعث می شود تا گروه های مذهبی و محافظه کار آمريکا به جان مک کين توجه مثبتی نشان دهند. چرا که خانم پیلین از مخالفان سقط جنین است و گروه های اجتماعی محافظه کار در جامعه آمریکا به چنین ارزش هایی توجه خاصی دارند.


جرج مولر، از استراتژيست های حزب جمهوریخواه در اين زمينه می گويد: گروه های محافظه کار از اين انتخاب بسيار خوشحال خواهند شد و از آن استقبال می کنند.


در همين حال ستاد انتخاباتی باراک اوباما از انتخاب سارا پيلين انتقاد کرده است.


بيل بورتن، سخنگوی ستاد باراک اوباما در اين زمينه گفت: «امروز جان مک کين شهردار سابق شهری با جمعيت ۹ هزار نفر و بدون تجربه در سياست خارجی را انتخاب کرده است».


اين در حالی است که جيل هرازباکر، سخنگوی آقای مک کين در واکنش گفت: «اين انتقاد ستاد آقای اوباما از شايسته نبودن سارا پيلين بسيار وقيحانه است. او سوابقی دارد که سناتور اوباما نمی تواند به آنها دست یابد.»


XS
SM
MD
LG