لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

احمدی‌مقدم : تعدادی از گروگان های حادثه سراوان کشته شده اند


اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، می گوید احتمالا تعدادی از گروگان های حادثه سراوان کشته شده اند.
اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، می گوید احتمالا تعدادی از گروگان های حادثه سراوان کشته شده اند.

اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، روز شنبه گفت که تعدادی از گروگان های نيروی انتظامی که در اختيار گروه جندالله قرار دارند، به قتل رسيده اند.


آقای احمدی مقدم در يک نشست خبری درياره وضعيت گروگان ها گفت: «سربازی که از سوی گروگانگيرها آزاد شده است، از سلامت ۷ نفر از گروگان ها خبر داده است».


وی تصريح کرد: بر اساس شواهد، ما فکر می کنيم تعدادی از گروگان ها به قتل رسيده باشند.


آقای احمدی مقدم در حالی از احتمال قتل گروگان ها سخن به ميان می آورد که پيشتر، جندالله به عنوان گروهی که مسئوليت اين گروگان گيری را برعهده گرفته است، اعلام کرده بود که هشت تن از گروگان ها را به قتل رسانده است.


مقام های دولت ایران تاکنون ادعای قتل اين هشت گروگان را به صورت رسمی تایید نکرده اند و آقای احمدی مقدم نیز مشخص نکرده است که به نظر او چه تعداد از گروگان های این حادثه به قتل رسیده اند.


آقای احمدی مقدم در حالی از احتمال قتل گروگان ها سخن به ميان می آورد که پيشتر، جندالله به عنوان گروهی که مسئوليت اين گروگان گيری را برعهده گرفته است، اعلام کرده بود که هشت تن از گروگان ها را به قتل رسانده است.

پیشتر، مقام های جمهوری اسلامی هر بار که با پرسشی در خصوص سرنوشت گروگان های حادثه سراوان روبرو شدند، گفته بودند که نمی توانند خبر به قتل رسيدن هشت سرباز را تاييد يا تکذيب کنند و اين نخستين بار است که يک مقام رسمی، احتمال قتل تعدادی از سربازان به گروگان گرفته شده را مطرح می کند.


در فاصله نيمه شب پنجشنبه تا بامداد جمعه ۲۴ خرداد ماه، ۱۶ نفر از پرسنل يک پاسگاه نيروی انتظامی در بخش سراوان استان سيستان و بلوچستان ايران که در نزديکی مرز پاکستان قرار دارد، ربوده شدند.


گروه «جندالله»، که به باور مقام های جمهوری اسلامی ایران «احتمالا با القاعده مرتبط است»، مسئوليت اين گروگان گيری را برعهده گرفت.


اين گروگان گيری ساعتی پيش از آن انجام شد که خبرگزاری های جهان از تحويل عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله به ايران خبر دادند.


۱۶ گروگان در برا بر ۲۰۰ زندانی


یک وبلاگ که گردانندگان آن خود را منتسب به «جندالله» می دانند، پس از به گروگان گرفته شدن ۱۶ نفر از پرسنل يک پاسگاه نيروی انتظامی، اعلام کرد: در ازای آزادی این ۱۶ گروگان، ایران باید ۲۰۰ عضو جندالله که در زندان های استان سيستان و بلوچستان نگه داری می شوند، را آزاد کند.


این گروه مهلتی دو هفته ای برای اجرای درخواست خود تعيين کرده بود.


اما مقامات ايران از جمله فرمانده نيروی انتظامی ايران، اعلام کردند که ايران حاضر به معامله با «تروريست ها» نيست.


علاوه بر اين، سه روز بعد از گروگان گيری، دو مرد متهم به عضويت در گروه جندالله در زاهدان اعدام شدند.


يک هفته پس از اين گروگانگيری، سخنگوی اين گروه که خود را عبدالرئوف معرفی کرد، در گفت و گوی تلفنی با شبکه «العربيه» گفت: بعد از اعدام دو فرد یاد شده در زندان زاهدان توسط حکومت ايران، آنها دو تن از سربازان به گروگان گرفته شده را به قتل رسانده اند.


اين گفت و گوی تلفنی همزمان با پخش تصوير گروگان ها پخش شد. شبکه العربيه همچنين اعلام کرد: تصاوير به قتل رسيدن دو سرباز ايرانی را نيز در اختيار دارد، اما آن را پخش نخواهد کرد.


این در حالی بود که سردار اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، پس از اعلام شرايط جندالله گفته بود:«گروگانگيران تلاش می کنند امتيازاتی در قبال آزادی گروگان ها بگيرند و نيت آنها تنها اعمال فشار به ايران است که طبيعتا اين فشار هيچ وقت حاصلی نخواهد داشت. ما امتياز نمی دهيم.»


اين سياست جمهوری اسلامی، با گذشت بيش از سه ماه از گروگان گيری و احتمال کشته شدن تعداد بیشتری از سربازان ايرانی، همچنان پا برجا است.


غلامحسين محسنی اژه ای ، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در مورد مبادله گفته بود: « با مجرم مذاکره نمی شود و وزارت خارجه و مسئولان در حال انجام کارهای لازم هستند».


هنوز هيچ خبری در مورد نتيجه «کارهای لازم» که توسط وزارت خارجه صورت گرفته، منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG