لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

آمریکا: ایده گشایش دفتر در ایران هنوز جالب است


شان مک کورمک ایده تاسیس دفتر در ایران را جالب ارزیابی کرد. (عکس: سایت وزارت خارجه امریکا)
شان مک کورمک ایده تاسیس دفتر در ایران را جالب ارزیابی کرد. (عکس: سایت وزارت خارجه امریکا)

وزارت امور خارجه ايالات متحده روز سه شنبه اعلام کرد، واشينگتن تاسيس يک دفتر ديپلماتيک در تهران را که به مردم ايران دسترسی داشته باشد، همچنان مد نظر دارد.


در ماه های اخير، دولت جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، مشغول بررسی گشايش يک دفتر سياسی، در تهران است؛ مشابه دفتری که در کوبا وجود دارد.


در پی اشغال سفارت آمریکا به دست دانشجویانی که خود را «دانشجويان پيرو خط امام» می نامیدند، واشينگتن در هفتم آوريل سال۱۹۸۰میلادی، روابط خود را با ایران قطع کرد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در پاسخ به خبرنگاری که درباره احتمال گشايش دفتر حفاظت منافع ايالات متحده در تهران در آينده نزديک پرسش کرده بود، گفت: «من در اين مقطع هيچگونه خبری برای شما ندارم، اما هنوز اين ايده ای جالب توجه است.»


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا افزود: «ما همواره به دنبال راه هايی برای دسترسی به مردم ايران هستيم تا درباره زمينه هايی که گمان می کنيم دارای منافع مشترک هستيم، گفت و گو کنيم.»


شان مک کورمک همچنين تاکيد کرد که وجود دفتر حافظ منافع آمريکا در کوبا که با ايالات متحده مناسبات سياسی ندارد، بسيار سودمند بوده است.


به تازگی ديويد ايگناتيوس، ستون نويس مشهور روزنامه «واشينگتن پست» نوشته است که دولت بوش در نظر دارد در ميانه ماه نوامبر، درخواست گشايش دفتر حفاظت ايران را به دولت ايران تسليم کند.


مقام های تهران پيش از اين اعلام کرده اند که درصورت درخواست واشينگتن برای گشايش دفتر حافظ منافع، آن را به دقت بررسی خواهند داد.


به تازگی ديويد ايگناتيوس، ستون نويس مشهور روزنامه واشينگتن پست نوشته است که دولت بوش در نظر دارد در ميانه ماه نوامبر، درخواست گشايش دفتر حفاظت ايران را به دولت ايران تسليم کند.

خبرنگاران از شان مک کورمک پرسيدند که آيا آمريکا اين ايده را مستقيما با ايران در ميان گذاشته و آيا درباره تامين امنيت محل اين دفتر نيز با تهران صحبتی شده است که وی در پاسخ از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد و گفت: «برای شما چيز بيشتری در اين باره ندارم، به غير از اينکه این ايده جالب توجه است.»


هم اکنون سفارت سوييس در تهران مسئول حافظ منافع آمريکا در ايران است. سفارت پاکستان در ايالات متحده، نیز حافظ منافع ايران در اين کشور است.


شان مک کورمک همچنين بدون نام بردن از کشور سوييس، از کشورهايی که با ايران قرارداد انرژی امضا کرده اند، انتقاد کرد.


سوييس به تازگی يک قرارداد واردات گاز با ايران به امضا رسانده است که با انتقاد واشينگتن مواجه شده است.


ماه گذشته، دولت بوش در اقدامی نادر، به «دفتر شورای ایرانی - آمریکایی» که يک سازمان غير دولتی آمريکايی است اجازه داد تا در ایران دفتر تاسیس کند.


در سال های اخير، برنامه هسته ای ايران، موضوع عمده مناقشه تهران- واشینگتن شده است. دولت بوش می گويد ايران نبايد به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد. واشنگتن و ديگر پايتخت های غربی نسبت به نيت واقعی ايران از برنامه هسته ای اش ابراز ترديد کرده اند.


XS
SM
MD
LG