لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

گیتس: پیشنهاد روسیه قابل پذیرش نیست


آمریکا پیشنهاد روسیه را برای انصراف همزمان دو کشور از استقرار سامانه‌های موشکی در شرق اروپا رد کرد.


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه گفت که آمریکا به رغم فشار روسیه، از طرح استقرار بخشی از سپر دفاع ضد موشکی خود در شرق اروپا دست نخواهد کشید.



اظهارات آقای گیتس پس از پایان نشست مشترک وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو و اوکراین در تالیت، پایتخت استونی، بیان می‌شد و واکنشی بود به پیشنهاد هفته گذشته دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه.


دیمیتری مدودف گفته بود که در صورت انصراف ایالات متحده از استقرار سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا، روسیه نیز از استقرار موشک‌های اسکندر در کالینینگراد، در منتهی‌الیه غربی این کشور در مرز لهستان، خودداری خواهد کرد.


سامانه دفاع موشکی آمریکا شامل ۱۰ موشک ردياب در کشور لهستان و یک مجموعه رادار در جمهوری چک است که برای کمک به حفاظت از اروپا در مقابل «خطر حمله موشکی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی» نصب می‌شود .


وزیر دفاع آمریکا گفت که پیشنهاد روسیه برای ایالات متحده غیرقابل پذیرش است.


آقای گیتس ایران را بزرگ‌ترین تهدید موجود برای روسیه خواند و گفت که موشک‌های اسکندر در کالینینگراد برد لازم را برای محافظت کردن روسیه از تهدید ایران ندارد.


رییس جمهوری روسیه هفته گذشته، تنها یک روز پس از انتخاب باراک اوباما به رییس جمهوری آمریکا، از عزم روسیه برای گسترش سامانه موشکی‌اش خبر داد.


دیمیتری مدودف درشدیدترین انتقاد خود به سیاست خارجی آمریکا گفت: «از کشمکش در قفقاز به عنوان بهانه‌ای برای فرستادن ناوهای ناتو به دریای سیاه استفاده کردند و سپس سامانه‌های ضدموشکی خود را به اروپا تحمیل کردند که به نوبه خود باعث اقدامات تلافی‌جویانه روسیه خواهد شد.»


باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب ایالات متحده که روس‌ها به دیدگاه وی در مورد سپر موشکی امیدوار هستند، از طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا دفاع کرده ، اما گفته است که اين برنامه بايد «عملی و مؤثر باشد» و تا زمانی که «مفيد بودن آن به اثبات نرسيده است» نبايد نسبت به طرح‌های ديگر اولويت داشته باشد .


به رغم گفته‌های مقامات آمریکا که نصب سامانه دفاع موشکی را مسابقه تسلیحاتی با روسیه نمی‌دانند، مسکو معتقد است که این سامانه تهديدی مستقیم برای امنیت روسيه محسوب می‌شود .


XS
SM
MD
LG