لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

مصر: ايران در صدد سلطه بر خاورميانه است


وزیر امور خارجه مصر ایران را متهم کرد که از برخی فلسطینی ها برای اهداف خود استفاده می کند. (عکس: AFP)
وزیر امور خارجه مصر ایران را متهم کرد که از برخی فلسطینی ها برای اهداف خود استفاده می کند. (عکس: AFP)

احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر روز يكشنبه دولت ايران را مورد انتقاد قرار داد و اين كشور را متهم كرد كه در صدد سلطه بر خاورميانه است.


وى در سخنانى گفت: «ايرانى ها در تلاش هستند تا ايدئولوژى خاص خود را در منطقه گسترش داده و آن را تحميل كنند و آنها از برخى فلسطينى ها... براى اهداف خود استفاده مى كنند.»


اظهارات وزير امور خارجه مصر به طور مستقيم به گروه حماس در نوار غزه اشاره دارد كه از سوى برخى كشورهاى عربى به ارتباط نزديك با ايران و همراهى با آن در مخالفت با روند صلح خاورميانه متهم شده است.


پيشتر نيز، وزارت امور خارجه مصر، اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را به دليل انتقاد از مصر در رابطه با امتناع براى بازگشايى گذرگاه رفح مورد سرزنش قرار داده بود.


گذرگاه رفح كه ميان مصر و نوار غزه واقع شده تنها مسيرى است كه در كنترل اسرائيل قرار ندارد و مى تواند در شكستن محاصره نوار غزه نقش مهمى ايفاء كند.


  • «سياست خارجى مصر ابزارى در دست ايران يا براى (تامين) منافع برخى گروه ها نيست كه اهداف حقيقى فلسطينى ها را فراموش كرده اند.»

وزیر امور خارجه مصر


اسرائيل از مدت ها پيش كه خاك اين كشور از سوى گروه هاى شبه نظامى وابسته به حماس و ساير گروه ها مورد حمله قرار مى گيرد نوار غزه تحت كنترل حماس را در انزوا قرار داده است.


افزايش تنش در روابط


آقاى ابوالغيط در بخش ديگرى از سخنان خود گفت: «سياست خارجى مصر ابزارى در دست ايران يا براى (تامين) منافع برخى گروه ها نيست كه اهداف حقيقى فلسطينى ها را فراموش كرده اند.»


اين اظهارات وزير امور خارجه مصر به معناى افزايش تنش در روابط با ایران است كه در ماه هاى اخير بر سر پاره اى از اختلافات ميان اين دو كشور بزرگ اسلامى تشديد شده است.


روز سه شنبه گذشته، مصر، مسئول دفتر حافظ منافع ايران در قاهره را احضار و نسبت به تظاهرات عده اى در مقابل دفتر حافظ منافع اين كشور در تهران اعتراض كرد.


به گزارش خبرگزارى هاى ايران، دوشنبه هفته گذشته، «صدها دانشجو» ضمن تجمع در برابر دفتر حافظ منافع مصر در تهران «به همكارى مصر با اسراييل» در زمينه محاصره حماس در نوار غزه اعتراض كردند و شعار «مرگ بر حسنى مبارك» سر دادند.


اكبر هاشمى رفسنجانى نيز روز سه شنبه در نماز عيد قربان، از همكارى مصر در «تنگ تر كردن محاصره غزه» انتقاد كرد.


وى گفت: «مصرى ها چگونه تحمل مى كنند مرز خود را بر مردم فلسطين ببندند؟»


به گفته مقام هاى مصرى، اين احضار همچنين براى اعتراض به جريان رسانه اى در ايران بوده است كه مصر را در محاصره نوار غزه مقصر معرفى كرده اند.


تيرماه گذشته نیز انتشار فيلم «اعدام فرعون» از سوى فيلم «ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام» در ايران مناسبات سرد ميان ايران و مصر را تيره تر كرد و در واكنش به آن، مقام هاى مصرى دفتر شبكه تلويزيونى «العالم» وابسته به صداى و سيماى جمهورى اسلامى ايران را تعطيل كردند.


فيلم «اعدام فرعون» از خالد اسلامبولى، قاتل محمد انور سادات رييس جمهورى مصر كه در سال ۱۹۸۱كشته شد، به عنوان يك «قهرمان» تجليل مى كند و فيلم، در بر گيرنده صحنه هايى استثنايى از حادثه سوء قصد به جان سادات است، كه تا كنون در هيچ جاى جهان پخش نشده بود.


تهران و قاهره از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تا كنون با يكديگر روابط رسمى ندارند و ايران، مصر را براى امضاى معاهده كمپ ديويد با اسرائيل محكوم كرده است.


تهران همچنين خيابانى را در تهران به نام خالد اسلامبولى نامگذارى كرده كه خشم دولت مصر را بر انگيخته است.


XS
SM
MD
LG