لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی ، از انتقاد شديد دادستان کل کشور در خصوص بی توجهی دولت نسبت به وضعيت توليد کنندگان داخلی خبر داده ، و از قول وی نوشته « دولت منابع ارزی را صرف واردات اسباب بازی و کالاهای تجملاتی کرده است که من اعتراض کرده ام. »


به گزارش اين روزنامه قربانعلی دری نجف آبادی گفته « متاسفانه در سال های اخير بودجه انبساطی و بيشتر از گذشته متکی به درآمدهای نفتی و ذخاير ارزی شده است ، و در دولت نهم هزينه های ارزی مان افزايش پيدا کرده به طوری که بخش بزرگی از منابع ارزی کشور تا به حال مصرف شده است. »


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته دری نجف آبادی با اشاره به اين که « اگر دولت به سمت واردات برخی کالاها وارداتی تجملاتی برود توليدات داخلی آسيب می بيند » گفته است « مهم اين نيست که مثلا ۲۰ ميليارد دلار مصرف کنند بلکه مهم اين است که چگونه اين ميزان مصرف شود. »


«ابهامات طرح اقتصادی دولت»


روزنامه سرمايه ، پس از انتشار متن نهايی لايحه هدفمند کردن يارانه ها از سوی دولت به بررسی ابهامات اين طرح پرداخته است.


به نوشته اين روزنامه لايحه هدفمند کردن يارانه ها که از سوی دولت منتشر شده ، و قرار است روز سه شنبه برای تصويب به مجلس ارايه شود ، دارای ۴ ابهام اساسی در زمينه « تامين منابع طرح ، ساختار توزيع منابع ، نظريه مالياتی حاکم بر حامل های انرژی ، و عدم افزايش دستمزد کارگران و کارکنان » است.


سرمايه در ادامه بررسی اين طرح مهمترين ابهام اين طرح را متوجه « حذف تعيين حداقل دستمزد سالانه و حذف افزايش دستمزد کارگران و کارکنان دولتی و غير دولتی دانسته ، و نوشته « اين مساله از آن رو از مهمترين ابهامات طرح تلقی می شود که با توجه به نرخ تورم سالانه و همچنين تورم ناشی از هدفمندکردن يارانه ها ، دولت هيچ مکانيسمی را برای جبران فاصله درآمدی ايجاد شده کارمندان و کارکنان دولتی و غيردولتی با هزينه های خانوار پيشنهاد نکرده است. »


۸ کشته در انفجار يک کارخانه مهمات سازی


روزنامه اعتماد ، از کشته شدن ۸ نفر از کارکنان يک کارخانه مهمات سازی بر اثر انفجار در زرين شهر اصفهان خبر داد.


به گزارش اين روزنامه رييس کارخانه صنايع دفاعی زرين شهر گفته « در ساعت ۲۲.۴۰ دقيقه شامگاه شنبه در بخشی از خط توليدی مواد آتش زای کارخانه ، انفجاری رخ داد که بر اثر اين حادثه ضمن تخريب محل انفجار ، متاسفانه ۸ تن از کارکنان کارخانه جان خود را از دست دادند. »


به نوشته اعتماد هنوز از چگونگی وقوع اين انفجار خبری منتشر نشده ، و مجيد ناصر رييس اين کارخانه گفته « هم اکنون کارشناسان در حال بررسی علت وقوع اين انفجار هستند. »


«نيازی به رای اعتماد مجدد دولت نهم نيست»


روزنامه جام جم ، در پی اعلام وصول طرح استيضاح وزير جهاد کشاوری از قول نايب رييس مجلس نوشته « در صورت استيضاح وزير جهاد کشاورزی ، تغييرات کابينه به نصف نخواهد رسيد ، چون تغييرات مکرر در وزارت کشور تنها يک تغيير محسوب می‌شود. »


به گزارش اين روزنامه محمد حسن ابوترابی فرد گفته « تغييرات در وزارت کشور که از مصطفی پورمحمدی و علی کردان شروع شده و به صادق محصولی رسيده است ، يک تغيير در کابينه محسوب می شود ، و بنابراين اصل ۱۳۶ شامل حال کابينه دولت نهم نمی شود. »


جام جم نوشته که براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی چنانچه نيمی از کابينه تغيير کند ، دولت بايد مجددا برای کابينه از مجلس رای اعتماد کسب کند. »


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده « براين اساس چنانچه وزير جهاد کشاورزی نيز تغيير کند ، تغييرات به نيم می ‌رسد که رئيس دولت بايد برای کابينه خود رای اعتمادمجدد بگيرد. »


مرگ يک بيمار مبتلا‌ به تب کريمه کنگو


روزنامه اعتماد ملی ، از مرگ يکی از بيماران مبتلا به تب کريمه کنگو در استان فارس و آماده باش نيروهای پزشکی و بهداشتی در اين استان خبر داده ، و از قول رييس حوزه بيماری های واگيردار وزارت بهداشت نوشته « از سه نفر مبتلا به اين بيماری يک نفر فوت کرده است. »


به نوشته اين روزنامه محمد مهدی گويا گفته « دو نفر از مبتلا‌يان به تب کريمه کنگو قصاب بودند که به هنگام ذبح دام به اين بيماری مبتلا شده اند و يک نفر ديگر زنی بود که با گوشت دام ذبح شده تماس داشت که متاسفانه اين زن فوت کرد. »


اعدام يک نفر در سیستان و بلوچستان


روزنامه کيهان ، از اعدام يک نفر در نيکشهر سيستان و بلوچستان خبرداده است.


اين روزنامه از قول فرمانده انتظامی اين شهر نوشته « حکم اعدام يک مرد با نام عبدالرحمن بلوچ زهی معروف به لالک در اين شهر به اجرا در آمده است. »


به نوشته کيهان محمدرضا مرتاض همچنين گفته « اين فرد متهم به قتل در تاريخ ۲۵ مهرماه امسال بوده که پس از محاکمه توسط دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نيک شهر به قصاص نفس محکوم شده ، و پس از تاييد حکم از سوی ديوان عالی کشور به دار آويخته شد. »


XS
SM
MD
LG