لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

کوشنر: تهران هنوز می‌تواند از تحریم‌های تازه اجتناب کند


برنار کوشنر (راست) در دیدار با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، در مسکو
برنار کوشنر (راست) در دیدار با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، در مسکو
در حالی که ایران با گروه ۵+۱ در ژنو سوئیس پای میز مذاکره است، وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تهران هم‌چنان می‌تواند از تحریم‌های تازه بر سر برنامه هسته‌ای خود اجتناب کند.

برنار کوشنر ضمن اشاره به این نکته ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مهم پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل با جمهوری اسلامی درباره پرونده هسته‌ای ایران «به گشایشی بینجامد.»

در حالی که محمود احمدی‌نژاد بارها گفته است که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود دیگر با کسی مذاکره نمی‌کند، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول منوچهر متکی می‌گوید که در بسته پیشنهادی ایران به گروه ۵+۱ به مباحث سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی اشاره شده و «بحث هسته‌ای نیز می‌تواند در حوزه بین‌المللی گنجانده شود.»

برنار کوشنر که برای ملاقات با رهبران روسیه در مسکو به سر می‌برد همچنین درباره ایران گفت که آمریکا و متحدانش «از پیش در مورد تحریم‌ها [علیه ایران] تصمیم نگرفته‌اند.»

پیشتر یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا نیز گفته بود که در مذاکرات ژنو که هم‌اکنون در جریان است قرار نیست حرفی از تحریم و فشار باشد.

با این حال خبرگزاری رویترز از قول همین مقام که نامی از او نبرده است روز چهارشنبه گفت که آمریکا «چند حوزه» را برای اعمال تحریم علیه ایران بررسی کرده است تا اگر تهران از گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای خود سر باز زند مد نظر قرار گیرند.

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که گفت‌وگو میان مذاکره‌کننده ارشد ایران و مقامات عالی‌رتبه شش قدرت جهان در ژنو در فضایی «محترمانه و جدی» در جریان است.

کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، به خبرنگاران گفت که «تمرکز اصلی در این گفت‌وگوها بر برنامه هسته‌ای ایران است.»

کشورهای ۵+۱ متشکل از ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا به علاوه آلمان پیشتر از ايران خواسته بودند که حداکثر تا نهم مهرماه به درخواست آنها برای توقف برنامه هسته‌ای خود «پاسخ جدی» بدهد، يا خطر پيامدهای تصميم خود را بپذيرد.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید برق می‌داند.
XS
SM
MD
LG