لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

تأکید موگرینی و دی‌مستورا بر ضرورت گفت‌وگوهای سازنده در مورد وضعیت حلب


چند خانواده سوری در حال فرار از بخش شرقی حلب
چند خانواده سوری در حال فرار از بخش شرقی حلب

مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کردند که بدون در نظر گرفتن گفت‌وگوهای سازنده درباره اطمینان از آینده سوریه، هیچ نوع راه حل تضمین‌شده‌ای را برای شهر جنگ‌زده حلب نمی‌توان تصور کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدریکاموگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه ۱۳ آذرماه، در نشستی در حاشه کنفرانس «گفت‌وگوی مدیترانه‌ای» در شهر رم ایتالیا، تأکید کرد که «شما می‌توانید در جنگ پیروز شوید ولی در عین حال صلح را از دست بدهید».

او در ادامه گفت: «چه کسی خواهان پیروزی در جنگی است بهای آن کشوری تقسیم‌شده، مسلح و لبریز از تروریست‌هاست... کشوری جدامانده از جامعه جهانی».

این اظهارات در حالی است که روز شنبه، ارتش سوریه بیش از نیمی از مناطقی که تحت تصرف شورشیان بود در یک محاصره شبانه تصرف کرد؛ منطقه‌ای که گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ غیرنظامی هنوز در آن سکونت دارند و هزاران نفر به دلیل جنگ مجبور به ترک آن شده‌اند.

در همین روز پیشروی‌های ارتش دولتی سوریه در حلب، با ابراز نگرانی استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همراه بود.

آقای دی‌میستورا در نشست رم گفت: «اگر نیروهای حکومتی نبرد حلب را پیروز شوند و در این صورت بگویند دیگر نیازی به گفتگو بر سر آینده سوریه وجود ندارد - که امیدوارم این طور نباشد- در این صورت روی نفوذ ایران و روسیه بر اسد برای تن دادن سوریه به مذاکرات حساب کرد».

او در ادامه گفت: «اینک زمان گفت‌وگوست؛ اما گفت‌گویی با شرایط واقعی که به معنای تقسیم قدرت است. در غیر این صورت تنها جایگزین یک نبرد خزنده و چریکی دائمی است بدون امکان بازسازی کشور.»

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند در صورتی موفق بودن عملیات بازپس‌گیری حلب توسط نیروهای هوادار اسد، این بزرگترین شکست مخالفان اسد در نزاعی داخلی پنج ساله سوریه خواهد بود.

نزاعی که از اعتراض‌های ضددولتی در بهار سال ۱۳۹۰ آغاز شد، و پس از پنج سال بیش از ۳۰۰ هزار کشته برجا گذاشته و نیمی از جمعیت سوریه را آواره کرده است.

روز شنبه همچنین خبرگزاری رویترز خبر داد که روسیه همزمان با تشدید حملات هوایی‌اش در حمایت از ارتش سوریه، خواهان گفت‌وگو با آمریکا بر سر خروج کامل شورشیان از مناطق شرقی حلب شده است.

این موضوع را وزیر خارجه روسیه در نشست دیگری در حاشیه کنفرانس رم بیان کرده و گفته است که طرح پیشنهادی همتای آمریکایی‌اش برای حل بحران حلب، با پیشنهادهای بلندمدت روسیه همخوانی دارد.

شورشیان مخالف اسد، که اینک مناطقی در شرق حلب را در اختیار دارند، گفته‌اند با وجود حملات شدید نیروهای دولتی، حاضر به تسلیم نخواهند شد.

همزمان یک مقام رسمی شورشیان ضمن متهم کردن روسیه به بازگشت به مسائلی که در گفت‌وگوهای ترکیه بر سر آتش‌بس مطرح شده بود، گفته است که «نیروهای نظامی مخالفان بشار اسد با وجود حملات بمب‌افکن‌های روسیه و درگیری‌های زمینی، همچنان به مبارزه ادامه خواهند داد».

هرچند روسیه تماس با شورشیان سوریه را در گفت‌وگوهای ترکیه تأیید می‌کند اما تا کنون هیچ جزئیاتی از این تماس‌ها اعلام نکرده است.

حلب در چهار سال اخیر از مهم‌ترین شهرهای تحت کنترل شورشیان بود، اما از تابستان امسال، شورشیان در شرق این شهر به محاصره نیروهای دولتی درآمدند، و در حال حاضر بر پایه گزارش‌ها نیروهای اسد توانسته‌اند ۶۰ درصد از شرق این شهر را پس بگیرند.

XS
SM
MD
LG