لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

صدها غیرنظامی از مناطق اطراف دمشق گریخته‌اند


مناطق اطراف پایتخت که هدف حملات تازه قرار گرفته‌اند تامین‌کننده بخش مهمی از آب دمشق (در تصویر) و حواشی آن هستند
مناطق اطراف پایتخت که هدف حملات تازه قرار گرفته‌اند تامین‌کننده بخش مهمی از آب دمشق (در تصویر) و حواشی آن هستند

بنا بر گزارش‌ها از سویه، حملات نیروهای دولتی در مناطق اطراف دمشق علیه شورشیان، از جمله شاخه القاعده، با وجود اعلام آتش‌بس ادامه دارد. صدها غیرنظامی آن کشور، مجبور به ترک محل سکونت خود و فرار به مناطق کوهستانی شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس ارتش سوریه گفته است ۱۳۰۰ نفر، از روز شنبه تا کنون، از روستای بردی گریخته‌اند.

این منطقه تحت حملات هوایی و آتش توپخانه ارتش سوریه و متحدان آن قرار دارد.

ارتش سوریه گفته غیرنظامیان به «مناطق امن رفته و هلال احمر سوریه هویت آن‌ها را ثبت کرده‌است».

رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در لندن است، می‌گوید «اتوبوس‌هایی به منطقه برای انتقال غیرنظامیان ارسال شده‌اند». با این همه آقای عبدالرحمن گفته اطلاعی از شمار افرادی که انتقال داده شده‌اند ندارد.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، وادی بردی، به‌خاطر حضور گروه جبهه «فتح‌الشام» (جبهه‌النصره سابق)، در مناطقی که آتش‌بس اخیر آن‌ها را در بر می‌گیرد، قرار ندارد. گفته شده آتش‌بس شامل این گروه و نیز گروم موسوم به «حکومت اسلامی» نمی‌شود.

مذاکرات برای برقرار آتش‌بس در سوریه بین ترکیه و روسیه در جریان بود. شورای امنیت سازمان ملل، ۱۱ دی ماه، به اتفاق آرا قطعنامه‌‌‌ای که از توافق آتش‌بس و مذاکرات صلح سوریه حمایت می‌کند را تصویب کرد.

خبرگزاری رویترز، هفتم دی‌ماه، به نقل از شماری از شورشیان در وادی بردی -تقریبا ۲۰ کیلومتری پایتخت سوریه- گزارش داده بود که حملات هوایی ارتش سوریه به طور محسوسی افزایش پیدا کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها مسیرهایی که به بردی می‌رسند در کنترل «گارد جمهوری» -نیروهای ویژه سوریه که با نام «الحرس الجمهوری» شناخته می‌شوند- و نیز شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان قرار دارند.

مناطق اطراف پایتخت که هدف حملات تازه قرار گرفته‌اند تامین‌کننده بخش مهمی از آب دمشق و حواشی آن هستند. بیشتر بخوانید

همزمان، دیدبان حقوق بشر سوریه و نیز «مرکز رسانه‌ای حلب»، می‌گوید ارتش سوریه دست به حملاتی هوایی به مناطقی در نزدیکی شهر حلب زده‌است. شهر حلب به تازگی به کنترل کامل ارتش درآمد.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز می‌گوید دو مهاجم انتحاری در طرطوس، بندری در جنوب‌غربی سوریه در استانی به همین نام، خود را منفجر کرده و دو مامور امنیتی را کشته‌اند. بنا بر این گزارش مهاجمان قصد حمله به جمعیت مردمی که برای مراسم جشن سال نوی میلادی جمع شده بودند را داشتند.

روز یک‌شنبه خبرگزاری های ایران نیز گزارش دادند که غلامعلی قلی‌زاده، یکی از فرماندهان سپاه که در جنگ با عراق نیز شرکت داشت، در جریان درگیری با کسانی که «تروریست های تکفیری» نامیده شده‌اند، کشته شده‌است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. فهرستی رسمی از شمار کشته‌شدگان نیروهای نظامی ایران در نبردهای سوریه منتشر نشده، اما برخی خبرگزاری‌های داخلی در موارد مختلف هویت برخی از آن‌ها را اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG