لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

دادستان تهران خبر بازداشت فرزند کروبى در ۲۲ بهمن را رد کرد


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می گوید، پسر آقای کروبی بازداشت نشده بود.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می گوید، پسر آقای کروبی بازداشت نشده بود.
در حالى که فاطمه کروبى با ارسال نامه‌اى به رهبر جمهورى اسلامى از تهدید به تجاوز به پسرش در یک مسجد در زمان بازداشت وی خبر داده بود، دادستان تهران با انکار بازداشت على کروبى از وى خواسته است، «دلایل بازداشت و محل نگهدارى خود» را اعلام کند.

به گزارش خبرگزارى ایلنا، عباس جعفرى دولت آبادى، دادستان عمومى و انقلاب تهران روز دوشنبه در واکنش به انتشار گزارش‌هایى درباره بازداشت و شکنجه پسر مهدى کروبى، از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى گفته است: «هیچ دستورى براى بازداشت على کروبى صادر نشده بود و اگر ایشان ادعا دارد که بازداشت شده، باید دلایل و محل نگهدارى خود را اعلام کند.»

دادستان تهران با بیان این که بعد از ظهر روز ۲۲ بهمن و «از طریق برخى رسانه‌ها» از خبر بازداشت على کروبى مطلع شده است افزود: «‌در استعلام‌هاى به عمل آمده از نیروى انتظامى، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات مطلع شدیم که چنین شخصى اصلاً بازداشت نشده است.»

این در حالى است که پایگاه اطلاع‌رسانى حزب اعتماد ملى، سحام نیوز در روز ۲۲ بهمن خبر بازداشت على کروبى را هنگام حضور در تظاهرات این روز در میدان صادقیه تهران منتشر کرده بود.

همچنین فاطمه کروبى، همسر مهدى کروبى نی روز شنبه در نامه‌اى خطاب به آیت‌الله خامنه‌اى، در تشریح نحوه بازداشت پسرش، به حادثه حمله به مهدى کروبى در تظاهرات روز ۲۲ بهمن اشاره کرده و نوشته بود: «در همان موقع على به جرم نانوشته شرکت و کمک به حفاظت از پدر دستگیر و به مسجد امیرالمومنین برده شد و در خانه خدا، این محل امن الهى در کنار سایر بازداشت‌شدگان کتک خورد و ناسزا شنید.»

سایت اینترنتى سحام‌نیوز همچنین مبادرت به انتشار تصاویرى از آثار «ضرب و شتم و شکنجه» روى بدن على کروبى کرده است که به گفته مادرش در مدت بازداشت در مسجد ضمن شکنجه، تهدید به تجاوز هم شده بود.

در روز ۲۲ بهمن که معترضان به نتایج انتخابات قصد داشتند، راهپیمایى سنتى این روز را به فرصتى براى ادامه اعتراض‌هاى خود تبدیل کنند، نیروهاى امنیتى و لباس شخصى با حمله به مخالفان دولت شمار زیادى از آنها را بازداشت کردند.

پیشتر خبرگزارى ایلنا به نقل از یک مقام‌ عالى‌رتبه در نیروى انتظامى اعلام کرده بود، تمام کسانى که در این روز بازداشت مى‌شوند، دست‌کم تا ۲۰ فروردین در بازداشت باقى خواهند ماند.

با این حال عباس جعفرى دولت‌آبادى، دادستان تهران با بیان اینکه چنین تصمیمى گرفته نشده و بدون اشاره به تعداد بازداشت‌شدگان در روز ۲۲ بهمن از آزادى اکثر آنان خبر داده است.

در ۲۲ بهمن ماه، در حالی که بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب از مردم دعوت کرده بودند که با حفظ هویت خود در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حضور یابند، گزارش‌ها از تهران و برخی شهرستان‌های حاکی از آن بود که بار دیگر نیروهای دولتی که مرکب از یگان‌های ویژه و لباس‌شخصی‌ها بودند، با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های رنگی و حمله با باتوم، به مقابله با معترضان پرداختند و مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند.

همچنین در این روز گزارش شد که محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که از رهبران اصلاح‌طلب که نقش مؤثری در رهبری اعتراض‌های هشت ماهه اخیر را در ایران بر عهده داشتند با حمله نیروهای دولتی مواجه شده‌اند.

به رغم این رخدادها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره به این وقایع، حضور راهپیمایان در مراسم ۲۲ بهمن را «شگفتی‌آفرین» خواند و در مقابل از گروه‌هايی که وی آنها را «معاندان و فريب‌خوردگان داخلی» خواند، خواست تا به خود بيايند.
XS
SM
MD
LG