لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

فیروزآبادی: در مقابل شعار کوتاه نمی‌آییم


 حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد هشدار داد که نیروهای مسلح در مقابل «شعار دادن» تسلیم نخواهند شد.

حسن فیروزآبادی روز شنبه در مراسم اهدای درجه سرتیب دومی گروهی از نیروهای سپاه و ارتش با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات گفت: «بعضی فكر می‌كنند كه اگر علیه ما شعار بدهند ما كوتاه آمده، جا می‌زنیم و عقب‌نشینی می‌كنیم اما ما آمده‌ایم كه جانمان را فدا كنیم و در دوران دفاع مقدس این را نشان دادیم.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حالی از اراده نیروهای تحت امر خود در مقابله با معترضان به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گوید، که با گذشت یک ما از انتخابات فضای شماری از شهرهای ایران و به ويژه تهران همچنان امنیتی است.

در روز هجدهم تیرماه امسال با وجود هشدارهای امنیتی مسئولان جمهوری اسلامی برپایه گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده، هزاران نفر در تهران و برخی شهرهای دیگر بار دیگر با حضور در خیابان‌ها به شعار سردادند که نیروهای امنیتی برای سرکوب این اعتراض‌ها از از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کردند.

یک روز پیش از هجدهم تیرماه امسال که مصادف با دهمین سالگرد حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه است، مرتضی تمدن، استاندار تهران، تهدید کرده بود افرادی که در این روز دست به «تحرک ضدامنیتی» بزنند، «زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد.»

پس از سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری که در آن رهبر جمهوری اسلامی مسئولیت هرگونه خونریزی را به عهده برگزارکنندگان اعتراض‌ها دانسته بود، صدا و سیما و دیگر مسئولان، تظاهرات مردمی را به عده‌ای «اغتشاشگر» نسبت دادند که در صدد انقلاب «رنگی» و «مخملی» هستند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در نماز جمعه پنجم تیرماه، از قوه قضاییه خواسته بود که «با سران اغتشاش» که به گفته او «سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند.»

احمد خاتمی همچنین قتل ندا آقاسلطان در جریان اعتراضات مردم تهران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را «کار خود اغتشاشگران» دانسته بود.

صدای و سیمای جمهوری اسلامی نیز برخی از تصاویر پخش شده در سطح جهان مانند صحنه به قتل رسیدن ندا آقا سلطان را «ساختگی» یا «از پیش برنامه‌ریزی شده» عنوان می‌کند.

در این میان دست‌کم ۲۰ نفر بنا به آمار رسمی به دست بسیج یا نیروهای انتظامی در روایدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند. با این حال آمارهای تأیید نشده رقمی بالای صدنفر را نشان می‌دهد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در هفته های اخیر، در پی اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صدها نفر از روزنامه‌نگاران، شخصیت‌های سیاسی و معترضان را بازداشت کرده‌اند. نهادهای بین‌المللی حقوق بشر به شدت در مورد وضعیت این بازداشت‌شدگان ابراز نگرانی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG