لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

​حسن روحانی: آپارتاید هسته‌ای را نمی‌پذیریم


رئیس‌جمهوری ایران: آنچه ما می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرصه کنیم، شفافیت بیشتر است.
رئیس‌جمهوری ایران: آنچه ما می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرصه کنیم، شفافیت بیشتر است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، با اظهار این‌که ایران «آپارتاید هسته‌ای را نمی‌پذیرد و زیر بار آن نمی‌رود» افزود که با این همه، شفافیت در مواضع هسته‌ای تنها چیزی است که ایران می‌تواند روی میز مذاکرات هسته‌ای بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری ایران که در مراسمی در سازمان انرژی اتمی ایران سخنرانی می‌کرد، از کشورهای غربی خواست تا به جای آنچه «تحقیر ملت ایران» نامید، به این ملت و دست‌آوردهای علمی‌اش احترام بگذارند و «مسیر تقدیر» از این ملت را در پیش بگیرند.

آقای روحانی نظراتی نظیر این‌که غربی‌ها «ایران را مجبور کرده‌اند بمب اتم نسازد» را «تبلیغات منفی غرب» نامیده و سرزنش کرد و گفت که «ساخت سلاح هسته‌ای کار سختی نبود ولی ایران این کار را نکرد تا به دنیا بگوید دفاع ما اخلاقی بود.»

هفتمین رئیس‌جمهوری ایران در این سخنرانی که به صورت زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «در چهارچوب قانون» خوانده و گفته است «راهی که ما آن را انتخاب کردیم و خطایی نبوده که بخواهیم متوقف شده و عقب‌نشینی کنیم.»

او در جریان این سخنرانی به شدت از آنچه «تبلیغات منفی غرب مبنی بر بازماندن ایران در راه رسیدن به فن‌آوری هسته‌ای» نامید انتقاد کرده و خطاب به «همه غربی‌ها، شرقی‌ها و کشورهای ۱+۵» گفت «دولت تدبیر و امید همه فعالیت‌های علمی و کارهای علمی قانونی را ادامه داده و خواهد داد.

آقای روحانی با اشاره به یکی از اتهامات غرب به ایران مبنی بر انجام فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای برای «بیست سال» از آن‌ها می‌پرسد «کدام قانون است که می‌گوید ما این موارد را باید به شما اطلاع می‌دادیم؟»

رئیس قوه مجریه ایران خطاب به کشورهای غربی گفته است که ایران حتی یک گام از فن‌آوری هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، ولی در جهت روشن کردن افکار عمومی جهان گام برخواهد داشت.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهوری، حسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت نیز سخنرانی کرد. سه دست‌آورد سازمان انرژی اتمی که در این مراسم رونمایی شدند عبارتند از سانتریفیوژهای لوله‌ای، واکسن‌های نوترکیب (انسان و دام) و سامانه تابش پرتوهای فرابنفش.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز سه‌شنبه آتی، ۲۳ اردیبهشت ماه بار دیگر درباره پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه دائم خود پای میز مذاکره خواهند نشست. بر اساس ضرب‌الاجلی غیر رسمی، ایران و غرب باید تا ماه ژوئیه پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه را مکتوب کنند.
XS
SM
MD
LG