لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

تاکید ظریف بر حضور «بدون پیش‌شرط» ایران در نشست صلح سوریه


دیدار محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و همتای لبنانی‌اش عدنان منصور- ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
دیدار محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و همتای لبنانی‌اش عدنان منصور- ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید ایران برای حضور در نشست بین‌المللی صلح سوریه «هیچ پیش شرطی» را نمی‌پذیرد.

او افزوده است کسانی که مانع حضور ایران در این کنفرانس شوند٬ از اقدام خود پشیمان خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا، محمد جواد ظریف که شامگاه ۲۳ آذر در کنفرانس خبری مشترک با عدنان منصور همتای لبنانی خود سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره شرط موافقت ایران با انتقال قدرت در سوریه از نظام کنونی به یک نظام دیگر، گفت: «اعتقاد دارم که هرگونه پیش شرط برای تفاهم گروه‌های مختلف سوری در اجلاس ژنو ۲ حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست.»

او اظهار کرد: «مشکل سوریه را باید مردم سوریه حل کنند، خارجی‌ها می‌توانند کمک کنند و نباید شرط و شروط بگذارند.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «نسبت به حضور ایران ما هیچ شرطی را نمی‌پذیریم، اگر از ایران مانند سایر کشور‌ها به صورت محترمانه درخواست بشود که شرکت کند ما در این اجلاس شرکت خواهیم کرد و اگر درخواست نشود حتما کسانی که مانع این درخواست شده‌اند در آینده از اقدام خودشان پشیمان خواهند شد.»

بحث حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، یکی از بحث‌های مورد اختلاف میان آمریکا و فرانسه است٬ دو کشوری که بر پایه توافق آن‌ها، این کنفرانس ۲ بهمن ماه آینده برگزار خواهد شد.

دوشنبه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس، بار دیگر بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ تاکید کرد. کری اما تاکید کرد ایران ابتدا باید نتایج کنفرانس ژنو ۱ را بپذیرد.

اشاره کری به کنفرانسی است که سال پیش بر سر بحران سوریه در ژنو برگزار شد. در آن کنفرانس بر سر تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل برای برگزاری انتخابات در سوریه توافق شد.

ظریف در ادامه سخنان خود تاکید کرد که «حضور ایران برای رسیدن به راه‌حل می‌تواند کمک کننده باشد و برای شرکت در این اجلاس شرط نمی‌پذیریم.»

روابط با عربستان

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره روابط میان تهران و ریاض گفت: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر روابط گسترده همکاری و تفاهم با همه کشورهای منطقه٬ به ویژه همسایگان است که در این میان کشور عربستان سعودی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

وی تصریح کرد: «همواره جمهوری اسلامی ایران آمادگی داشته که با دولت عربستان سعودی روابط مبتنی بر حسن همجواری، احترام متقابل و همکاری برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای داشته باشد و این روابط را ادامه دهد کما اینکه این آمادگی را داریم.»

تنش میان ایران و عربستان سعودی بر سر مسائل مختلف از جمله بحران سوریه، در اوج خود به سرمی‌برد. در حالی که ایران از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند، عربستان سعودی مخالف او است.

مسئله دو انفجار انتحاری که ماه گذشته سفارت ایران در بیروت را هدف قرار داد، بر تنش‌ها میان دو کشور افزود. حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، گروه متحد ایران و همچنین نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عربستان سعودی را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

در این دو حمله انتحاری، دستکم ۲۵ نفر از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان، کشته شدند. اکثر کشته شدگان، لبنانی بودند.

ظریف در فرودگاه در بدو رسیدن به لبنان در فرودگاه بین المللی بیروت هم روابط حسنه ایران و سعودی را، دارای تاثیری مثبت بر امنیت و ثبات در منطقه دانست و گفت که تهران از هر دیدار رسمی میان مقام‌های دو کشور، استقبال می‌کند.

انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران

بحث دو انفجار انتحاری روبروی سفارت ایران در بیروت، بخش دیگری از سخنان ظریف را در کنفرانس خبری به خود اختصاص داد. وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: «خون مردم ایران و لبنان در این جنگ با تروریسم و افراط گرایی بر روی خیابان‌های بیروت ریخته شده و ما از تلاش دولت لبنان برای دستگیری عوامل این جنایت هولناک که جنایات دیگری در سرزمین لبنان مرتکب شده بودند، سپاسگزاری می‌کنیم و امیدواریم که این همکاری شروعی برای مقابله به صورت منطقه‌ای با این پدیده بسیار خطرناک باشد.»

حدود دو هفته پیش، ارتش لبنان ماجد الماجد، رهبر گروه عبدالله عزام را که مسئولیت حملات انتحاری به سفارت ایران را بر عهده گرفته بود٬ دستگیر کرد. این گروه مرتبط با القاعده است که پیش‌تر مسئولیت چند عملیات از جمله چند نوبت موشک‌پرانی به اسرائیل از جنوب لبنان را بر عهده گرفته بود.

ماجد الماجد که تبعه عربستان سعودی است و در آمریکا، عربستان، لبنان و مصر تحت تعقیب بود، حدود سه روز پس از بازداشتش، درگذشت. مقام‌های لبنانی مرگ او را طبیعی و در نتیجه چند بیماری از جمله نارسایی کلیه، عنوان کردند.

ظریف در فرودگاه بین المللی بیروت گفته بود که یک هیئت قضایی ایرانی به منظور قرار گرفتن در جریان روند بررسی پرونده دو حمله انتحاری به سفارت ایران و کمک به پیشبرد آن، به لبنان سفر خواهد کرد.

او همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «اندیشه تکفیری، تفاوتی میان ایرانی، لبنانی، سوری و سعودی قائل نمی‌شود.»

وزیر امور خارجه ایران قرار است پس از لبنان به سوریه برود و با بشار اسد رئیس جمهوری و شماری دیگر از مسئولان سوری، دیدار و گفت‌و‌گو کند.

ظریف در لبنان با میشل سلیمان رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان، تمام سلام نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت و عدنان منصور وزیر امور خارجه این کشور، به طور جداگانه دیدار کرده است.
XS
SM
MD
LG