لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

«پیشرفت» در توافق برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست) و همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف در همایش آسه‌آن در برونئی. ۲ ژوئیه ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست) و همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف در همایش آسه‌آن در برونئی. ۲ ژوئیه ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، یازدهم تیر، خبر داد که او و همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف، در زمینه توافق بر سر برگزاری کنفرانس صلح سوریه پیشرفت‌هایی کرده‌اند و افزود که طرفین بر برگزاری هرچه سریع‌تر چنین کنفرانسی تأکید دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری پس از دیدار با همتای روسی خود در برونئی به خبرنگاران گفت که «هنوز مسائلی وجود دارد که در جریان روزهای آینده باید به آن پرداخت، اما آقای لاوروف و من هر دو حس می‌کنیم که این دیدار بسیار مفید، سازنده و مثمر ثمر بود».

وی افزود که «ما موفق شدیم برخی گزینه‌های مربوط به ظرفیت‌های آن کنفرانس را دست‌چین کنیم و نظر هر دو طرف بر این بود که این کنفرانس باید هرچه زودتر برگزار شود».

وی در ادامه خبر داد که کنفرانس یادشده به احتمال زیاد پس از ماه اوت برگزار خواهد شد.

واشینگتن و مسکو پیش از این از طرح‌هایی برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه معروف به «ژنو ۲» در ماه مه خبر داده بودند، اما در روابط بین دو قدرت در این زمینه، به‌ویژه پس از تغییر وزنه نبرد به نفع نیروهای بشار اسد، تغییراتی ایجاد شد.

روز سه‌شنبه میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری روسی اینترفکس گفت که مسائل مربوط به نوع و ماهیت حضور اپوزیسیون سوری در کنفرانس ژنو ۲، مانع اصلی بر سر انتخاب تاریخ برگزاری این کنفرانس است.

وی در این باره افزود «زمانی که میزان آمادگی اپوزیسیون مشخص شود می‌توان در مورد تاریخ کنفرانس صحبت کرد».

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت از آنجا که ایالات متحده مذاکره‌کننده اصلی با اپوزیسیون سوریه است سؤال در مورد میزان آمادگی اپوزیسیون باید با آمریکا مطرح بشود.

نیروهای مخالف حکومت بشار اسد در سوریه قرار است روزهای چهارم و پنجم ژوئیه جلسه‌ای را بین خود برگزار کنند و پس از آن ماه رمضان آغاز می‌شود. به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد آمریکا برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در تاریخی پس از ماه اوت احتمالاً با این امر ارتباط دارد.

آمریکا از جمله کشورهایی است که برای سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه به مخالفان این رژیم کمک می‌کند، روسیه اما با سرنگونی این رژیم موافق نیست. این دو قدرت سعی داشتند کنفرانس بین‌المللی سوریه را در ماه ژوئن در ژنو برگزار کنند، اما این امر محقق نشد.

جنگ داخلی سوریه ۲۷ ماه است که ادامه دارد و نیروهای بشار اسد و شورشیان در چند وقت گذشته، هر یک بخش‌هایی از سوریه را به تصرف خود درآورده‌اند.

به گفته سازمان ملل، در جریان بیش از دو سال جنگ داخلی در سوریه حدود ۹۳ هزار تن، از جمله بیش از شش هزار کودک کشته شده‌اند. این در حالی است که ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید که شمار کشته‌شدگان سوریه از مرز صد هزار تن گذشته است.
XS
SM
MD
LG