لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۴

وزیر خارجه آلمان: سرانجام مذاکرات کاملاً نامشخص است


فرانک‌والتر اشتاينماير، وزیر امور خارجه آلمان
فرانک‌والتر اشتاينماير، وزیر امور خارجه آلمان

فرانک‌والتر اشتاينماير، وزير امور خارجه آلمان، می‌گوید چشم‌انداز دست یافتن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه ۱+۵ جریان دارد «کاملاً نامشخص» است.

آقای اشتاينماير شنبه اول آذر وارد وين، پايتخت اتريش شده است تا با محمدجواد ظريف و جان کری، همتايان ايرانی و آمريکايی خود جداگانه گفت‌وگو کند.

به گزارش هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا، وزیر خارجه آلمان در نخستين کنفرانس مطبوعاتی خود پس از ورود به وین گفته است که علي‌رغم باقی ماندن اختلافات عمده، ايران و قدرت‌های جهانی در ۱۰ سال گذشته هرگز به اين اندازه به توافق نهايی نزديک نبوده‌اند.

آقای اشتاینمایر افزوده‌است که با وجود این اختلافات عمده و با وجود نتیجه «کاملاً نامشخص» این مذاکرات، «اگر ایران آمادگی استفاده از این فرصت را داشته باشد، امکان تحرک در مذاکرات وجود دارد.»

در حالی که کشورهای غربی می‌گويند که اين ايران است که بايد برای رسيدن به توافق نهايی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، انعطاف داشته باشد، روسيه می‌گويد که مخالف امتياز دادن هر طرفی در مذاکرات است.

خبرگزاری اينترفکس، مخالفت روسيه را به نقل از سرگئی ريابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسيه منتشر کرده است.

اين خبرگزاری گزارش داده که سخنان آقای ريابکوف، واکنشی به اظهارات فيليپ هاموند، وزير امور خارجه بريتانيا است که روز جمعه گفته بود: «اگر ايران انعطاف نشان دهد، قدرت‌های جهانی نيز منعطف عمل خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین ارتباط گفته است که «اگر موفق نشویم به نتیجه برسیم باید خودمان را سرزنش کنیم که به اندازه کافی برای پایان دادن به مناقشه تلاش نکردیم و به همین خاطر هم هست که اکنون نهایت تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.»

اينترفکس، اطلاعيه وزارت امور خارجه روسيه درباره لغو ديدارهای بين‌المللی سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه اين کشور در روز سوم آذر را نيز منتشر کرده است.

با وجود اين، سفر آقای لاوروف به وين هنوز قطعی نشده است.

سوم آذر، پايان ضرب‌الاجلی است که ايران، آمريکا، فرانسه، آلمان، بريتانيا، چين و روسيه برای خود تعيين کرده‌اند تا بتوانند به توافقی نهايی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.

خبرنگار راديو فردا در وين می‌گويد که لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به پاريس بازگشته اما احتمالاً يکشنبه مجددا به وين خواهد آمد.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز در روز شنبه، تلفنی با همتايان ترک و کانادايی خود گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی می‌گويد در مذاکرات هسته‌ای وين، طرح جديدی برای بررسی به ايران ارائه نشده و تهران از حقوق هسته‌ای خود نيز کوتاه نخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG