لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

ايران و استراتژی جديد آمريکا در عراق


آمريکا تاکيد می کند که عراق خود بايد بتواند به زودی امنيت را در کشور برقرار سازد.
آمريکا تاکيد می کند که عراق خود بايد بتواند به زودی امنيت را در کشور برقرار سازد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی تازه خود درباره استراتژی تازه کاخ سفيد در عراق، به طور مشخص حکومت های ايران و سوريه را به حمايت از تروريست ها متهم کرد.


آقای بوش از ايران و سوريه خواست که حمله به نيروهای آمريکايی در عراق را متوقف کنند و قول داد شبکه هايی را که به گفته وی سلاح های پيشرفته برای دشمنان آمريکا در عراق تهيه می کنند و آنان را آموزش می دهند، کشف و نابود کند.

رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی ديروز خود، اقدام های مختلفی را که قرار است دولت نوری المالکی برای مهار گروه های شبه نظامی و بهبود وضع زندگی مردم انجام دهد برشمرد و به نخست وزير عراق خاطر نشان کرد تعهد آمريکا نسبت به دولت عراق بی پايان نيست و نوری المالکی اگر دست به عمل نزند، حمايت مردم آمريکا و عراق را از دست خواهد داد.

پيش از اين بسياری از تحليلگران پيش بينی کرده بودند جرج بوش برای تامين امنيت و ثبات در عراق، به گروه های سنی نزديک خواهد شد.

مهدی مظفری، استاد علوم سياسی و روابط بين الملل در دانمارک، می گويد جرج بوش، با اين حرف به نوری المالکی، نخست وزير عراق که خود از شيعيان است، اخطار داده که برای ايجاد صلح و ثبات در عراق تلاش کند.

وی می افزايد:« با توجه به اينکه آقای مالکی شيعه است و از سوی برخی نيروهای تندرو شيعه هم حمايت می شود، کاملا مشخص است که منظور رييس جمهوری آمريکا جيش المهدی، تحت رياست مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه و سپاه بدر، بازوی نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است که پس از حمله آمريکا به عراق، از ايران وارد اين کشور شدند.»

مهرداد خوانساری، ديپلمات سابق ايرانی و تحليلگر سياسی در لندن نيز می گويد که رييس جمهوری آمريکا با استراتژی جديد خود از دولت عراق خواسته ضمن ايجاد توازن در دولت، در پيشبرد ثبات و صلح بين گروه های مختلف عراقی تلاش کند.

مهرداد خوانساری در ادامه می افزايد:« دولت عراق بايد در اين استراتژی که آمريکا در عراق پيش گرفته، بتواند در تاريخی مثلا يک سال يا هجده ماه آينده بعد از اين سرمايه گذاری که آمريکا در عراق می کند، مسئوليت امنيت در عراق را بر عهده بگيرد.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی روز گذشته خود به طور مشخص از ايران و سوريه نام برد و گفت اين دو کشور به تروريست ها اجازه می دهند از خاکشان به عراق رفت و آمد کنند و به گفته وی ايران مواد لازم را برای حمايت از حمله سربازان آمريکا تهيه می کند.

دکتر مهدی مظفری، استاد علوم سياسی و روابط بين الملل در دانمارک می گويد بر همه روشن است که سوريه و ايران نفعی در يک عراق دموکراتيک و با ثبات ندارند و می افزايد:« بيشتر ناظران معتقد هستند که بيشتر سلاح هايی که در عراق به کار می رود از جمهوری اسلامی می آيد و با توجه به اينکه جيش المهدی و سپاه بدر در ايران بوده اند و عده ای از آنها در ايران تربيت شده اند و تعدادی در عراق تربيت شده اند، تحت تاثير جمهوری اسلامی هستند و با کمک مالی ايران فعاليت می کنند.»

در همين حال صبح روز پنجشنبه، بيست و يکم دی ماه، ارتش آمريکا به کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر اربيل در کردستان عراق حمله و چند تن از کارکنان اين دفتر را بازداشت کرد.


يک ديپلمات ايرانی هم بازداشت ۵ ايرانی را تاييد کرده و گفته است که دولت ايران از علت بازداشت اين افراد خبر ندارد.


پيش از اين نيز ۴ مقام ايرانی توسط ارتش آمريکا به اتهام خرابکاری و دست داشتن در برنامه ريزی برای حمله به نيروهای امنيتی بازداشت شده بودند. ايران همواره اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده است.

مهرداد خوانساری می گويد اظهارات جرج بوش، درباره دخالت ايران و سوريه در عراق بازتاب واقعيتی بود که همه از آن آگاه هستند، اما اين اظهارات بر خلاف پيشنهادهای گروه تحقيق استراتژی آمريکا در عراق است که به رياست جيمز بيکر و لی هميلتون تهيه شد.

وی می افزايد:« اظهارات آقای بوش درست عکس پيشنهادهايی است که توسط گروه بيکر- هميلتون تهيه شده بود و جرج بوش به پيشنهاد مذاکره با ايران و سوريه جواب منفی قاطع داد.»

با اين حال مهدی مظفری معتقد است گزارش بيکر- هميلتون، گزارشی غير واقع بينانه بوده است و می افزايد:« گزارش بيکر- هيملتون در واقع گزارشی بسيار خوش بينانه و ايده آليست بود. از جمله پيشنهاد مذاکره با ايران و سوريه که بسيار خوش بينانه بود. البته دولت آمريکا حاضر به اين مذاکرات است، ولی بهای زيادی دارد که آن را غير عملی می کند.»

جرج بوش علاوه بر رد پيشنهاد جيمز بيکر- لی هميلتون مبنی بر گفت و گو با ايران و سوريه اعلام کرد ۲۰ هزار نيروی جديد به عراق خواهد فرستاد. اين افزايش نيرو در عراق ۵ و نيم ميليارد دلار برای آمريکا هزينه در بر خواهد داشت.

مهرداد خوانساری، معتقد است مخالفت جرج بوش با طرح بيکر- هميلتون، مجادلات زيادی در داخل آمريکا پديد خواهد آورد و می افزايد:« بی شک اين مساله يک درگيری را بين نيروهای دموکرات و جمهوری خواه در کنگره آمريکا پديد خواهد آورد. اما مساله اساسی اين است که خيلی از صاحب منصبان دموکرات در کنگره آمريکا ضمن اينکه با سياست های جرج بوش در گذشته مخالف بوده و هستند، بعيد به نظر می رسد که بتوانند و بخواهند که شرايطی را فراهم کنند که شکست آمريکا در عراق را مسجل کند.»

کاخ سفيد اعلام کرده اعزام بيست هزار نيروی جديد به عراق ۵ و نيم ميليارد دلار هزينه دارد. هم اکنون نزديک به ۱۳۰ هزار نيروی نظامی آمريکايی در عراق مستقر هستند.


XS
SM
MD
LG