لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

دو فعال زن همچنان زندانی هستند


در گزارش ايفکس گفته شده از ميان ۳۳ زن دستگير شده، ۲۲ نفر روزنامه نگار بوده اند.
در گزارش ايفکس گفته شده از ميان ۳۳ زن دستگير شده، ۲۲ نفر روزنامه نگار بوده اند.

با گذشت ۱۰ روز از تجمع فعالان حقوق زنان و دستگيری آنان در تهران، واکنش های جهانی به بازداشت کماکان ادامه دارد.


مرکز «مبادله بين المللی آزادی بيان» – ايفکس – آخرين ارگان ديدبان حقوق بشری است که دستگيری فعالان حقوق زنان در ايران را مورد توجه قرار داده است.


مرکز «مبادله بين المللی آزادی بيان» – ايفکس – که يک سازمان مادر، متشکل از ۷۱ ارگان غير دولتی مدافع آزادی بيان است، با اشاره به اين موضوع تصريح می کند که هنوز دو نفر از اين روزنامه نگاران در بازداشت به سر می برند.


اين دو نفر، شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده هستند.


به نوشته بولتن ايفکس، اين دو تن از آن جهت در زندان باقی مانده اند که همراه با ژيلا بنی يعقوب جزو کسانی بودند که فراخوان تجمع اخير را صادر کردند.


ژيلا بنی يعقوب آخرين فردی از زنان دستگيرشده بود که از بازداشتگاه مرخص شد.


در تجمع روز سيزدهم اسفندماه که ۳۳ نفر در جريان آن دستگير شدند، در مقابل دادگاه انقلاب و در اعتراض به محاکمه ۵ تن از ديگر فعالان زن صورت گرفت.


اتهام اين ۵ نفر نيز شرکت در تجمع دفاع از حقوق زنان در سال گذشته ميلادی است.


ايفکس در بولتن خبری اين هفته خود، دستگيری زنان در تجمع سيزدهم اسفند ۸۵ را مورد توجه قرار داده و تاکيد می کند که از ميان ۳۳ دستگير شده، ۲۲ نفر روزنامه نگار بوده اند.


بولتن ايفکس در انتها به گزارش های مختلفی اشاره می کند که در ۱۰ روز اخير توسط ارگان های زير مجموعه اش درخصوص دستگيری زنان تجمع کننده منتشر شده است.


اين گزارش ها که همگی به محکوم کردن بازداشت های مذکور پرداخته اند، از سوی نهادها و سازمان های جهانی همچون «سازمان ديدبان حقوق بشر»، «گزارشگران بدون مرز»، «خبرنگاران کانادايی مدافع حقوق بشر» و «ديدبان سانسور» انتشار يافته اند.


جمهوری اسلامی واکنشی به اين گزارش ها نشان نداده است.


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان عفو بين الملل، اتحاديه اروپا و کاخ سفيد از ديگر ارگان های دولتی و غير دولتی هستند که بازداشت فعالان زن ايرانی را محکوم کرده اند


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG