لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

غزه در آتش و خون؛ «هفت ايرانی بازداشت شدند»


نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی که هوادار سازمان فتح هستند.
نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی که هوادار سازمان فتح هستند.

همزمان با آغاز دوباره درگيری های خونين ميان دو سازمان فلسطينی فتح و حماس، يک مقام امنيتی سازمان فتح اعلام کرد که در حمله پنج شنبه شب ماموران امنيتی فتح به دانشگاه اسلامی غزه، هفت ايرانی بازداشت شدند و يک ايرانی ديگر، در زمان حمله، خودکشی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيئتدپرس، اسلام شاهون، از مقام های سازمان اسلامگرای حماس، ضمن تکذيب اين ادعای سازمان فتح گفت که هيچ يک از بازداشت شدگان ايرانی نبوده اند و به فتح هشدار داد يا به حملات خود پايان دهد، يا اينکه اين حملات، «نتايجی بسيار جدی» در پی خواهد داشت.

در ساعات پايانی روز پنج شنبه، دوازدهم بهمن ماه، صدها تن از مردان مسلح سازمان فتح، به دانشگاه اسلامی غزه يورش بردند. سازمان حماس از اين دانشگاه به عنوان يک سنگر و پايگاه نظامی، بهره می برد.

گزارش ها حاکی است که بعد از حمله فتح به دانشگاه اسلامی غزه، آتشی مهيب در دو ساختمان اين دانشگاه، ديده شده است.

پايان آتش بس

روز جمعه، در ادامه درگيری های دو سازمان فلسطينی در غزه، مردان مسلح سازمان حماس، يک ايستگاه راديويی هوادار فتح را منفجر کردند.

گزارش ها حاکی است که آمبولانس های بسياری در سطح شهر ديده می شوند و ميان ماموران اين دو سازمان، تيراندازی سنگينی ادامه دارد.

تعداد کشته شدگان روز جمعه، در آخرين خبرها از غزه، چهار تن گزارش شده است. روز پنج شنبه نيز دست کم ۱۰ نفر در در اين در گيری ها کشته شدند.

با آغاز دوباره درگيری های خونين ميان اين دو سازمان، آتش بس شکننده غزه به کلی نقض شده و ماموران مسلح هر دو سازمان از اهالی شهر خواسته اند که برای حفظ جانشان، در خانه های خود مخفی شوند. دود سياه و غليظی نيز در سطح شهر ديده می شود.

جنگ تمام عيار

همزمان با اين درگيری های، دو ايستگاه رادويی هوادار سازمان های فتح و حماس، تمامی برنامه عادی خود را قطع کرده اند و به جای ترانه های هميشگی، سرودهايی حماسی در وصف مبارزه، جنگ و قهرمانان و مبازران فلسطينی پخش می کنند.

از زمانی که سازمان اسلامگرای حماس، سال گذشته موفق شد تا در انتخابات پيروز شود و با به دست گرفتن اکثريت کرسی های تشکيلات خودگردان فسطينی، کابينه مورد نظر خود را تشکيل دهد تا کنون، بيش از يکصد فلسطينی، جان خود را در درگيری های داخلی، از دست داده اند.

در پی برگزاری انتخابات سال گذشته، سازمان فتح به رهبری محمود عباس که رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی را نيز به عهده دارد، کنترل نيروهای امنيتی اين تشکيلات را در اختيار گرفت و در آن سوی ميدان، سازمان اسلامگرای حماس نيز، حاضر نشد که شبه نظاميان خود را با نيروهای امنيتی تشکيلات، ادغام کند.

اين دو گروه مسلح، بارها در خيابان های سرزمين های فلسطينی، با يکديگر درگير شده اند.

درگيری ادامه دارد

ميانجی گران مصری، سازمان حماس را مسوول شکست مذاکرات مربوط به آتش بس می دانند و اين سازمان را «سرزنش» کرده اند. اين گروه می گويند که کمين حماس عليه يک کاروان رسمی تشکيلات، علت پايان آتش بس بوده است.

صبح روز جمعه، پنجاه تن از افسران گارد رياست جمهوری محمود عباس، بعد از محاصره وزارت کشور تحت نظر حماس، با ماموران حفاظت از ساختمان وزارت کشور، درگير شدند.

در خارج از غزه نيز، سازمان حماس به سوی يک پايگاه آموزش نظامی فتح، خمپاره شليک کرد که به مجروح شدن ۳۰ تن از «سربازان آموزشی» منجر شد.

به گفته مقام های فتح، يکی از خمپاره ها به نزديکی يک منزل مسکونی اصابت کرد و موجب شد تا دو کودک، راهی بيمارستان شوند.

همچنين بنا به گفته پزشکان یک بيمارستان در غزه و مقام های سازمان حماس، حمله اين سازمان به ماموران امنيتی فتح در شمال غزه موجب شد تا دو افسر فتح و دو تن از شبه نظاميان حماس کشته شوند.

مقام های پزشکی شهر می گويند که بيمارستان هلال احمر شهر غزه نيز از درگيری های مسلحانه مصون نبوده و شيشه های آن شکسته شده است.


خبرگزاری آسوشيتد پرس به نقل از اين مقام ها نوشته است که گروههای امدادی در غزه به «خون» برای نجات جان مجروحان نياز دارند.


XS
SM
MD
LG