لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

توافق در ناتو: موضع ما در قبال تهران تغییر نمی کند


ناتو ائتلافی نظامی متشکل از 26 کشور است.
ناتو ائتلافی نظامی متشکل از 26 کشور است.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا موفق شد تا حمايت کشورهای عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی - ناتو - را برای افزايش تحريم های ايران جلب کند.


روز پنج شنبه، يک روز پيش از نشست رسمی ناتو، وزيران امور خارجه ۲۶ کشور عضو ناتو توافق کردند که به رغم گزارش سازمان اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، به تلاش هايشان در سازمان ملل متحد ادامه دهند تا ايران را متقاعد کنند که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه هفته جاری در آخرين گزارش خود تصريح کرد که ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


با اين حال، کارل دگوخت، وزير امور خارجه بلژيک، در جمع خبرنگاران گفت که در نشست بروکسل، مقر ناتو، وزيران امور خارجه اين ائتلاف نظامی، استدلال دولت بوش را مبنی بر اينکه ايران «يک تهديد است و با اين کشور بايد چون يک تهديد برخورد شود» پذيرفته اند.


وی که بعد از ناهار کاری روز پنج شنبه، جلسه ای که خانم رايس ديدگاه های واشينگتن را در آن تشريح کرد، سخن می گفت، افزود: «درباره ايران، تک تک افراد دور ميز موافق بودند که ما نبايد موضع خود را تغيير بدهيم.»


ساعاتی پيش از نشست روز پنج شنبه وزيران امور خارجه ناتو، رهبران آلمان و فرانسه موضع گيری مشابهی را اعلام کردند و خواستار ادامه يافتن رويکرد «فشار همراه با مذاکره»، برای حل مناقشه هسته ای ايران شدند.

ساعاتی پيش از نشست روز پنج شنبه وزيران امور خارجه ناتو، رهبران آلمان و فرانسه موضع گيری مشابهی را اعلام کردند و خواستار ادامه يافتن رويکرد «فشار همراه با مذاکره»، برای حل مناقشه هسته ای ايران شدند.


در کنفرانس مطبوعاتی مشترک آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نيکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، خانم مرکل گفت که ايران همچنان «به ايجاد خطر ادامه می دهد.»


نيکلا سارکوزی نيز از موضع واشينگتن در قبال تهران حمايت کرد و گفت که تحريم ايران «بايد افزايش يابد.»


وی افزود: «تهديد همچنان پابرجا است.»


در بروکسل، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، با مقام های روسی و اروپايی، مذاکرات رو در رويی انجام داد تا حمايت آنها را برای تقويت موضع واشينگتن عليه ايران، جلب کند.


وی پيش از نشست بروکسل به خبرنگاران گفته بود: «من فکر نمی کنم گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی، مسيری را که ما در آن هستيم تغيير بدهد.»


خانم رايس گفت:«در واقع من فکر می کنم که بررسی اخير نشان می دهد، ايران در قبال فشارهای بين المللی حساس است و اين رويکرد صحيحی است که انتخاب شده.»


خانم رايس تاکيد کرد که به اعتقاد او، بر اساس نتايج اين گزارش، «حتما بايد فشارهای بين المللی بر ايران افزايش يابند.»


وزير امور خارجه آمريکا در آستانه نشست رسمی ناتو که روز جمعه برگزار می شود، با همتايان خود از کشورهای ايتاليا، بلژيک و بريتانيا و همچنين خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و يان دهوپ فشر، دبيرکل ناتو ديدار کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، موضوع پرونده هسته ای ايران، محور اصلی تمامی مذاکرات خانم رايس با مقام های اروپايی را تشکيل می داد و وی روز جمعه نيز اين موضوع را با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، به بحث خواهد گذاشت.


وی همچنين روز جمعه با تزيپی لوينی، وزير امور خارجه اسرائيل ديدار می کند. خانم لوينی برای مذاکره با مقام های اتحاديه اروپا و سازمان ناتو درباره پرونده ايران، در حال حاضر در شهر بروکسل به سر می برد.


همزمان اعلام شد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا با همتای چينی خود، هو جينتائو، مذاکره ای تلفنی درباره ايران و موضوعاتی ديگر داشته است.

اسرائيل در تلاش است تا به رغم گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا، فشارها بر تهران ادامه يابد.


مذاکره بوش – هو


همزمان اعلام شد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا با همتای چينی خود، هو جينتائو، مذاکره ای تلفنی درباره ايران و موضوعاتی ديگر داشته است.


بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه چين، اين دو درباره «ايران، برنامه هسته ای کره شمالی و مسئله تايوان» در روز پنج شنبه با هم گفت و گو کرده اند.


در اين بيانيه به نقل از جرج بوش آمده است: «روابط چين – آمريکا بسيار مهم است و آمريکا اهميت بسيار زيادی برای اين روابط قائل است.»


بنا به اين گزارش دو رهبر درباره «راه های پايان دادن به بحران هسته ای ايران» با يکديگر مذاکره کرده اند.


بنا به اعلام وزارت امور خارجه چين، آقای هو به جرج بوش گفته است که اين کشور در تلاش است تا «نقشی سازنده» در مناقشه هسته ای ايران ايفا کند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG